שבילי אופניים צריך לתכנן מגובה הכידון – המקרה של רחוב ישעיהו לייבוביץ’ באזור התעשייה הרצליה פיתוח

מאת ערן שחורי, רכז ‘רוכבים לעבודה’ בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’ (ע.ר).

תאריך פרסום: 18.5.2019. עודכן בתאריך 7.6.2019 בעקבות מקצי השיפורים שנעשים בשביל האופניים בעקבות ההערות שלנו. עודכן בתאריך 1.7.2019 בעקבות הוספת ליקוי פוטנציאלי נוסף. עודכן לאחרונה בתאריך 3.10.2019 בעקבות סיום ביצוע עבודות להזזת עמודי התאורה מגבול שביל האופניים (תוצאה של ההערות שלנו ופרסום הפוסט הזה). עדכון מתאריך 23.11.2019: מפגע נוסף: ספסל שהוצב בתוואי שביל האופניים בסמוך לתחנת אוטובוס. עדכון מתאריך 3.12.2019: התקבל מענה מפתיע לפנייה בקשר לספסל על תוואי שביל אופניים. עדכון מתאריך 3/2/2020: עדכון בקשר לספסל שטרם הוזז ממקומו למרות הנחיה של מנהלת אגף תשתיות בעיריית הרצליה למנהל הפרויקט.

שביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ’ במסגרת עבודות פיתוח

בשנה האחרונה מתבצעות עבודות להרחבת הכביש ברחוב ישעיהו לייבוביץ באיזור התעשייה הרצליה פיתוח, וזאת במסגרת עבודות הפיתוח להפעלת החלק הדרומי של איזור התעשייה, בו מוקם בימים אלה בניין המשרדים של חברת מייקרוסופט. עבודות הפיתוח כוללות גם סלילה מחדש של שביל אופניים שמשרת בעיקר את העובדים שגרים בתל אביב.

עבודות להרחבת כביש ושביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ' בהרצליה

פיתול מוזר, מיותר, ומסוכן בשביל האופניים

כשראיתי לראשונה את השביל החדש, טרם נעשה הריבוד באספלט, הבחנתי בפיתול מוזר שעתיד היה לסכן את רוכבי האופניים ובמיוחד בשל העובדה שזהו שביל אופניים דו-סטרי. חששתי שבנקודת הפיתול תתרחשנה תאונות בין רוכבי אופניים שיגיעו מכיוונים מנוגדים, ובמיוחד לאור העובדה שחתך השביל הוא חתך משוקע (“אמבטיה”) שהוא לכשעצמו חתך שמהווה גורם סיכון כיוון שהוא “כולא” את האופניים ואינו מאפשר לרוכב האופניים “לברוח” הצידה במקרה חירום.

פיתול מוזר ומיותר בשביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ' בהרצליה

פיתול מוזר ומיותר בשביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ’ בהרצליה. צילם (מכיוון דרום): ערן שחורי

פיתול מוזר ומיותר בשביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ' בהרצליה. צילם: ערן שחורי

פיתול מוזר ומיותר בשביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ' בהרצליה. צילם: ערן שחורי

הפיתול ברחוב ישעיהו לייבוביץ’, צילום מכיוון צפון לדרום. צילם: ערן שחורי

פנייה לעיריה, תכנון מחדש, וביטול הפיתול המסוכן

את התמונות שצילמתי שלחתי לאביבה מלכה מנהלת מחלקת כבישים בעיריית הרצליה. אביבה העבירה מיד לבאסל שתיכנן את שביל האופניים שהסביר את התכנון המסוכן באילוץ רגולטורי כלשהו.

בתוך יומיים נעשה תכנון מחדש למקטע המסוכן, ובתוך יום נוסף בוטל הפיתול המסוכן והפך למקטע ישר. למרות הביקורת על התכנון הלקוי, יש לציין לשבח את מנהלת מחלקת כבישים ואת המתכנן על התיקון המהיר, בתוך שלושה ימים בלבד מרגע ההודעה.

עבודות לסלילת שביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ' בהרצליה

שביל האופניים ישר. שרידים לפיתול ניתן לראות בצידו השמאלי של השביל. צילם: ערן שחורי


ביטול הפיתול המיותר בשביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ' בהרצליה צילום מדרום לצפון. צילם: ערן שחורי

ביטול הפיתול המיותר בשביל אופניים. צילום מדרום לצפון. צילם: ערן שחורי

קטיעה פתאומית של השביל בשל עיכוב בפרסום הנחיות עדכניות

בעייה נוספת היא קטיעה פתאומית של שביל האופניים למשך כ-30 מטר, ככל הנראה בשל תחנת אוטובוס שמתוכננת לקום במקום, אלא שקטיעה זו מיותרת בשל האפשרות ליצור מעקף נוח במרחק מה מהתחנה. היכולת ליצור מעקף כזה מעוגנת כבר בטיוטת ההנחיות החדשות לסלילת שבילי אופניים (שטרם אושרה וטרם פורסמה).

שביל אופניים נקטע לכ-30 מטרים ברחוב ישעיהו לייבוביץ' בהרצליה

שביל אופניים נקטע לכ-30 מטרים ברחוב ישעיהו לייבוביץ’ בהרצליה. צילום מכיוון דרום. צילם: ערן שחורי.


שביל אופניים נקטע לכ-30 מטרים ברחוב ישעיהו לייבוביץ' בהרצליה

שביל אופניים נקטע. צילום מכיוון צפון. צילם: ערן שחורי

ליקוי נוסף: עמודי תאורה שהוצבו שלא במקומם ו”נוגסים” ברוחב שביל האופניים

עמודי התאורה שהוצבו באחד ממקטעי השביל הוצבו כך שהם “נוגסים” מרוחב השביל, במקום להיות מוצבים כנדרש, באיזור המפרדה בין שביל האופניים לכביש. רוחב שביל האופניים במקטע זה 234 ס”מ, ורוחב עמוד התאורה שהוצב בשביל הינו 17 ס”מ, משמע הרוחב האפקטיבי של שביל האופניים בנקודה זו הינו 217 ס”מ בלבד.

מדובר בהצרה מיותרת של שביל האופניים ובעצם בבזבוז שטח יקר שכן עמוד התאורה לא היה צריך להיות מוצב על חשבון רוחב שביל האופניים אלא באזור המפרדה, שרוחבה 60 ס”מ.

עדכון מתאריך 7/6/2019: בעקבות פנייה נוספת והסבת תשומת הלב למיקום השגוי של עמודי התאורה, השיבה לי אביבה מלכה, מנהלת מחלקת הכבישים בעיריית הרצליה, שעמודי התאורה יועתקו אל רצועת המתקנים (האזור שמפריד בין שביל האופניים לבין נתיב הנסיעה).
נעקוב ונעדכן.

עמוד תאורה הוצב בשביל אופניים במקום בשטח המפרדה

עמוד תאורה הוצב בשביל אופניים במקום בשטח המפרדה. צילם: ערן שחורי

עמוד תאורה הוצב בשביל אופניים במקום בשטח המפרדה. צילם: ערן שחורי

תיקון חלקי של ליקוי עמודי התאורה שהוצבו על שביל האופניים

עדכון מתאריך 10.7.2019: בעקבות הערתנו, הוזזו עמודי התאורה שהוקמו על שביל האופניים כך שהם נמצאים באזור המפרדה ולא על שביל האופניים. אינני יודע מה עלות התיקונים ועל מי הם הושתו, אבל אין ספק שהיתה כאן פגיעה בכיס של המעורבים בשל תכנון או ביצוע לקויים, ואני מקווה שהלקח נלמד.

המרחק מקצה עמודי התאורה שהוזזו לגבול השביל אמור להיות גדול יותר, אבל מן העבר השני של אבני המפרדה יש כביש, ולדברי הקבלן שעבד במקום המרחק המינימלי בין קצה הכביש לעמוד תאורה לא יהיה קטן מ-70 ס”מ. לשאלתי מדוע אם כך לא סללו את שביל האופניים במרחק גדול יותר מהכביש כדי שאפשר יהיה להשאיר מרחק גדול יותר בין קצה עמוד התאורה לגבול השביל ענה לי הקבלן שמהצד השני יש בעייה שכן מדובר בשטח שאסור להקים עליו תשתיות.

עבודות להזזת עמוד תאורה משביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ בהרצליה

עבודות להזזת עמוד תאורה משביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ בהרצליה. צילם: ערן שחורי


עבודות להזזת עמוד תאורה משביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ בהרצליה. צילם: ערן שחורי

עבודות להזזת עמוד תאורה משביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ בהרצליה. צילם: ערן שחורי


עבודות להזזת עמוד תאורה משביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ בהרצליה. צילם: ערן שחורי

עבודות להזזת עמוד תאורה משביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ בהרצליה. צילם: ערן שחורי


עמוד התאורה לאחר שהוזז - מקרוב

עמוד התאורה לאחר שהוזז ולאחר שהושקעו כספים רבים בתיקון. צילם: ערן שחורי


שורת עמודי התאורה לאחר שהוזזו ולאחר שהושקעו כספים רבים בתיקון. צילם: ערן שחורי

שורת עמודי התאורה לאחר שהוזזו ולאחר שהושקעו כספים רבים בתיקון. צילם: ערן שחורי


שורת עמודי התאורה לאחר שהוזזו ולאחר סימון שביל האופניים. צילם: ערן שחורי

שורת עמודי התאורה לאחר שהוזזו ולאחר סימון שביל האופניים. צילם: ערן שחורי

בתמונה שלהלן נראה עמוד תאורה שמרחקו מקצה שביל האופניים הינו מרחק סביר:

עמוד תאורה במרחק סביר מגבול שביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ בהרצליה. צילם: ערן שחורי

ליקוי פוטנציאלי נוסף: כבלי חשמל להקמת עמוד תאורה שנמצא על גבול קו הרכיבה

בתמונה נראים כבלי חשמל שמהווים מן הסתם הכנה להקמת עמוד תאורה (או למטרה אחרת), אשר יוקם על קו הגבול ה”אווירי” של שביל האופניים, ויפריע לרוכבים. יש להסיט ממקומם את הכבלים ואת התשתית עבורה הם מיועדים.

עדכון 05/11/2019: כבלי החשמל שמבצבצים מהקרקע הוכנסו אל מתחת לקרקע, כוסו במכסה, והם תת קרקעיים.

כבלי חשמל שישמשו עמוד שיפריע לתנועת האופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ בהרצליה. צילם: ערן שחורי

כבלי חשמל שישמשו עמוד שיפריע לתנועת האופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ בהרצליה. צילם: ערן שחורי

הכבלים שבצבצו במסלול שביל האופניים תת קרקעיים

הכבלים שבצבצו במסלול שביל האופניים הם תת קרקעיים

מפגע נוסף: ספסל הוצב בסמוך למפרץ העצירה, על תוואי שביל האופניים

הספסל שבתמונה הוצב בסמוך למפרץ העצירה, ככל הנראה עבור הממתינים לאוטובוס שעתיד לעצור בתחנת האוטובוס, אבל הספסל הוצב בדיוק על תוואי שביל האופניים. מפגע שרק ממתין לתאונה בה רוכב אופניים יתנגש בספסל.

בפנייתי למנהלת אגף תשתיות בעיריית הרצליה בקשר למפגע הזה כתבתי: “סיכון הרוכבים כל כך ברור, שברור שהמתכנן כלל אינו מתכנן ‘מגובה הכידון’, ואת זה אתם צריכים לדרוש מהמתכננים שלכם ואלו שעובדים עבורכם.”

משבוששה לחזור תשובה, ולאחר תזכורת נוספת, פתחתי פנייה במוקד העירוני כדלקמן: “ספסל הוצב בסמוך למפרץ העצירה, על תוואי שביל האופניים החדש ברחוב פרופ’ ישעיהו לייבוביץ. הספסל הוצב בסמוך למפרץ העצירה, ככל הנראה עבור הממתינים לאוטובוס שעתיד לעצור בתחנת האוטובוס, אבל הספסל הוצב בדיוק על תוואי שביל האופניים. מפגע שרק ממתין לתאונה בה רוכב אופניים יתנגש בספסל.”

כבר למחרת (2.12.2019) קיבלתי פנייה טלפונית מעובד העירייה שהגיע למקום לבחון את המפגע. יום לאחר מכן, כאשר נכנסתי לאתר העירייה כדי לברר סטטוס פנייה, קיבלתי את הסטטוס המפתיע הבא “לא ניתן לטפל”:

סטטוס פנייה לא ניתן לטפל בספסל על תוואי שביל אופניים ברחוב ישעיהו לייבוביץ הרצליה

סטטוס פנייה 39661601: “לא ניתן לטפל”

שיפטו בעצמכם אם יש הגיון בהצבת ספסל על תוואי שביל אופניים (גם אם מדובר בספסל שמיועד לנוסעים שממתינים לאוטובוס שעתיד לעצור בתחנה עבורה נבנה מפרץ העצירה).

ספסל שהוצב בתוואי שביל האופניים - תמונה צולמה ביום

ספסל שהוצב בתוואי שביל האופניים ברחוב ישעיהו ליבוביץ הרצליה. צילם: ערן שחורי


ספסל שהוצב בתוואי שביל האופניים - תמונה צולמה בלילה

ספסל שהוצב בתוואי שביל האופניים ברחוב ישעיהו ליבוביץ’ הרצליה. צילם: ערן שחורי

עדכון מתאריך 3/2/2020: כמובן שהתשובה הזו לא היתה מקובלת עלינו והצריכה דין ודברים עם מנהל הפרויקט (קבלן חיצוני מטעם העירייה) שלא הסכים עם דעתנו שהספסל צריך לזוז ממקומו, וכן עם מנהלת אגף תשתיות, תחבורה ותנועה בעיריית הרצליה שלאחר מספר תכתובות כתבה למנהל הפרויקט בתאריך 26/12/2019 כדלקמן: “…מכיוון שתחנת אוטובוס עדיין לא פעילה, ואין הולכי רגל בשלב זה בדופן המערבית, ניתן להוריד בשלב זה את הספסל”. מאז שניתנה ההוראה חלף למעלה מחודש ימים אולם הספסל נמצא עדיין במיקומו ההזוי על תוואי שביל האופניים, כפי שניתן לראות בתמונה:

רוכב אופניים עוקף ספסל שהוצב בתוואי שביל האופניים ישעיהו ליבוביץ הרצליה. צילם: ערן שחורי

רוכב אופניים עוקף ספסל שהוצב בתוואי שביל האופניים ישעיהו ליבוביץ הרצליה. צילם: ערן שחורי

ליקוי נוסף: רוחב שביל האופניים נמוך מהנדרש על פי הנחיות משרד התחבורה לסלילת שבילי אופניים

רוחב שביל האופניים בנקודה בה הוצבו עמודי התאורה הינו 2.34 מטר. לא בדקנו את רוחב שביל האופניים לכל אורכו, אבל נראה שרוחב שביל האופניים צר ביחס לנדרש לשביל אופניים דו-סטרי.

על פי הנחיות משרד התחבורה לסלילת שבילי אופניים משנת 2009 (תרשים 4.3), רוחב שביל אופניים דו-סטרי בין מדרכה לבין נתיב לתנועת רכב עם הפרדה פיזית צריך להיות בתחום שבין 2.00 מטר לבין 3.50 מטר. המידות צריכות להיקבע על פי טבלה 4.3.

על פי טבלה 4.3, במקרה בו נפח תנועת האופניים עומד על 50 בשעות השיא, הרוחב המזערי של שביל האופניים הינו 2.00 מטר והרוחב המומלץ הינו 2.50 מטר. על פי טבלה 4.3, במקרה בו נפח תנועת האופניים נמצא בשעות השיא בתחום 50-150 לשעה בשות השיא, הרוחב המזערי של שביל האופניים צריך להיות 2.50 מטר והרוחב המומלץ צריך להיות 3.00 מטר. בהיעדר מידע ברור (ספירות או תחזיות) לגבי נפח תנועת האופניים, רוחב שביל דו-סטרי יהיה 3.0 מטר.

תרשים 4.3 הרוחבים המזעריים והמומלצים לשבילי אופניים בהנחיות לסלילת שבילי אופניים משנת 2009

תרשים 4.3 הרוחבים המזעריים והמומלצים לשבילי אופניים בהנחיות לסלילת שבילי אופניים משנת 2009


טבלה 4.3 לרוחב שביל אופניים בהנחיות לסלילת שבילי אופניים משנת 2009

טבלה 4.3 לרוחב שביל אופניים בהנחיות לסלילת שבילי אופניים משנת 2009

לא ידוע לנו אם עיריית הרצליה ביצעה ספירות או יש לה תחזיות לגבי נפח תנועת האופניים הצפוי בשביל האופניים הדו-סטרי החדש, אבל לנו נראה שהרוחב הנדרש על פי ההנחיות צריך להיות 2.5 או 3.0 מטר.

יתירה מזו, מכיוון שכל זמן שלא תיעשה אכיפה כנגד אופניים חשמליים ששודרגו בניגוד לחוק והפכו לקטנועים חשמליים, האופניים החשמליים המשודרגים באופן לא חוקי עתידים ליסוע על שביל האופניים אף שהוא תוכנן לכלים דו גלגליים שמהירותם מתונה (אופניים רגילים ואופניים עם מנוע עזר כמוגדר בתקנות התעבורה). מכאן ששביל האופניים הנוכחי תוכנן לרוחב צר מהנדרש.

מדוע העלינו את הפוסט הזה? כדי שתהיו מודעים ותדווחו

שתי סיבות להעלאתו של הפוסט:

הסיבה הראשונה היא הפניית תשומת הלב שלכם, רוכבי האופניים, לצורך בעירנות של רוכבים כמוני וכמוכם למקרים דומים לאלה, כדי שמתכנני הכבישים ושבילי אופניים יידעו ששבילי אופניים צריך לתכנן “מגובה הכידון”. במקרה זה, יש להניח שהלקונה בתכנון לא היתה קורית אם המתכנן היה מבין מלכתחילה שפיתול כזה, בשביל אופניים דו מסלולי, בחתך שאינו מאפשר “לברוח לצדדים”, מהווה גורם סיכון. יש להניח שהוא ו/או קבלן הביצו היו מציבים עמוד תחבורה בתחום שביל האופניים במקום באיזור שיועד לכך אם היו מודעים לצורך לשמור על כל רוחב שביל האופניים כשהוא נקי מכל חפץ.

את המפגע הזה גילינו במקרה, כי זוהי הדרך שלנו לעבודה, אבל שבילי אופניים נסללים ועתידים להיסלל במקומות רבים בארץ בהם אנחנו לא נמצאים, ולכן זקוקים לעיניים שלכם ולתשומת הלב שלכם. במקרה שמתגלה מפגע, אנחנו מבקשים מכם “לקחת אחריות” ולפנות למוקד העירוני או לגורם שאחראי לסלילת שביל שכולל ליקוי תכנוני ו/או בטיחותי, רצוי בליווי תמונות ומיקום מדוייק כדי להביא את הליקוי או המפגע לתשומת ליבם. במקביל אתם יכולים לעדכן אותנו באמצעות טופס ‘צור קשר’ או את עמותת ‘ישראל בשביל אופניים’. אסור לכם לקוות שמישהו אחר ידווח על זה, גם כי חלק מהאנשים חושבים ש”בטח יש סיבה טובה” ו”המתכנן יודע טוב יותר מאיתנו”. ובכן, לא תמיד זה כך (ולראייה המקרה שהובא כאן) ולכן כשאתם רואים מפגע שעלול לסכן רוכבי אופניים אחרים או משהו שנחשד כמפגע תכנוני, כדאי להתריע.

הסיבה השנייה היא הסבת תשומת ליבם של רשויות עירוניות, מתכנני שבילי אופניים וקבלני ביצוע שמקבלים פרויקטים לתכנון שביל אופניים. הם צריכים לתכנן שבילי אופניים בטוחים ולעשות זאת “מגובה הכידון” ומנקודת המבט של רוכבי האופניים.