למה לרכב על אופניים – חסכון כספי לעובד, למעסיק, ולמדינה

1. חסכון לעובד

שימוש באופניים ככלי תחבורה חוסך כסף מפני שאינו צריך לקנות דלק ומפני שהוא מפחית את בלאי הרכב. ההוצאות הנחסכות:
 – ביטוחים,
 – בלאי,
– תשלום על דלק,
– טיפולים לרכב,
– חניה (לרוב חינם),
– קנסות.

חיסכון כספי

אוסטרליה: עלות רכישה ואחזקה של אופניים עומד על כ-1% מעלות רכישה ואחזקה של רכב (לשכת האופניים האוסטרלית, 2008).
ארה”ב: לפי אגף התחבורה של ויסקונסין, החיסכון הנובע מרכיבה על אופניים בארה”ב הוא כ-40 סנט לכל ק”מ. כך רכיבה יומית של כ-5 ק”מ חוסכת במשך שנה כ-390$ (סכום המספיק לרכוש אופניים וקסדה חדשה). השקעה במכונית עולה לאמריקאי הממוצע בין 3,000 ל-5,000 דולר לשנה בממוצע, ואילו אופניים עולים כ-200-300 דולר לשנה.
קנדה: מחישוב העלות השנתית של אחזקת רכב פחות העלות השנתית הנדרשת לאחזקת אופניים עולה כי בעל רכב שמוותר עליו, ישאר עם תוספת הכנסה פנויה בסך של כ-5,000 עד 6,000 דולר. 
(Detour’s Urban Source, 2003, Transporting ourselves to Sustainable Economic Growth).

 חיסכון בזמן

אנשים יכולים לתהות כיצד רכיבת אופניים חוסכת בזמן, אך כאשר אדם נוסע ברכבו הוא משקיע זמן רב במציאת חנייה, באיתור מיקום הרכב במגרש חנייה, ובהליכה למכון כושר כדי להתעמל.
מחקר שערכו בשנת 2000 Dekoster ו-Schollaert מצא כי רכיבה על אופניים היא אמצעי התחבורה העירוני המהיר ביותר בערים אירופאיות כאשר המרחק מנקודה לנקודה הוא קצר ומגיע למרחק של עד 8 ק”מ באזור עירוני צפוף. (Dekoster, Schollbert, 2000, The way ahead for towns and cities, European Commission).
גרף השוואת זמן נסיעה אופניים
במחקר שנערך בעיר קנברה שבאוסטרליה, נמצא שאופניים נסעו במהירות של כ-19 קמ”ש, ואילו מכוניות נסעו בעיר במהירות של 13 קמ”ש עד 19 קמ”ש בממוצע. (Australian Greenhouse Office, Effective Speeds: Car Costs are Slowing Us Down, 2004).

חסכון בזמן חנייה

ניתן להחנות את האופניים כמעט בכל מקום וקרוב יותר ליעד אליו רוצים להגיע ובכך לחסוך זמן ותסכול.

זמן שמוקדש לרכב

לפי מחקר שנערך בארה”ב, אמריקאי ממוצע מקדיש למכוניתו כ-1600 שעות בשנה בנהיגה, חניה, רחיצה, ועבודה כדי לממן את התשלומים על הרכב. במהלך שנה נוסע האמריקאי הממוצע כ-12,000 קילומטר בממוצע. מכאן שהאמריקאי הממוצע נהג במהירות אפקטיבית של פחות מ-10 קמ”ש לכל שעה שהוקדשה למכונית.  (Ivan Illich, Energy and Equity, 1974).
רכיבה על אופניים גורמת לך להתבלט בעבודה – רכיבה על אופניים יכולה להראות למנהל שיש לך מוטיבציה, אמינות ויכולת התמדה וזאת מפני שאנשים שרוכבים לעבודה מקבלים תשומת לב מפני שהם רוכבים ולא נוסעים לעבודה. תשומת לב כזו יכולה להבליט את העובד משאר חבריו לעבודה ולזכות אותו בקידום בעבודה.

2. הקטנת עלויות ויתרונות נוספים למעסיק שמעודד הגעה לעבודה על אופניים

פחות ימי מחלה, יותר ימי ייצור

מקום עבודה בו מתקיימת פעילות לעידוד פעילות גופנית יכול להפחית בטווח הקצר את מספר ימי המחלה של העובדים בשיעור של 6%-32%, להפחית את עלויות תשלומי הוצאות בריאות ב-20% עד 55%, להגדיל את שיעור היצור ב-2% עד 52% ולהפחית רמת מתח העובדים USDHS,2002)).
חברת פסיפיק בל דיווחה כי מאז החלה ליישם תוכנית של פעילות גופנית לעובדים, ירד שיעור ההעדרות מהעבודה בכ-0.8% ובכך חסכה החברה כ-2 מיליון דולר בשנה (DLSLR, 2010). חברת ביטוח חיים בקנדה מצאה כי שיעור התפוקה של עובדים שהשתתפו בתוכנית כושר שיזמה החברה עלה בכ-4% לעומת עובדים שלא השתתפו בה (DLSLR, 2010).

ימי מחלה

בשנת 2006 מצא המרכז לפיקוח על מחלות בארה”ב כי עובדים אשר סובלים מהשמנת יתר הפסידו כמעט פי שניים יותר ימי עבודה משאר העובדים, והדבר עלה למעסיקים כ-4 מיליארד דולר מידי שנה ואף יותר מכך באובדן כושר יצור.

שיפור תפוקה

מספר מחקרים הראו שעסקים שמעודדים את עובדיהם להגיע לעבודה באופניים זוכים בתפוקה משופרת כתוצאה מהשיפור שחל בבריאות הפיזית והנפשית של העובדים. עובדים שרוכבים על אופניים הם דייקנים יותר ולוקחים פחות ימי מחלה.
(Shayler, M. et.al, 1993, Bikes Not Fumes: The emission and health benefits of a modal shift from motor vehicles to cycling. Cyclist’s Touring Club, Surrey)
מחקר שערך מכון הבריאות במקומות עבודה באוסטרליה מצא כי עובדים בריאים יעילים מספר שעות רב יותר בעבודתם מאשר עובדים לא בריאים ביחס של 143 בחודש לעובדים בריאים מול 49 שעות בלבד של עובדים שאינם בריאים. Watson Wyatt Worldwide הזהיר בשנת 2000 כי היעדרות ממקום העבודה והקטנת כושר היצור הנובעת ממנה עולה לחברה כ-17% מסך תשלומי המשכורת בשנה (Bicycle Victoria, 2009).
רשות התחבורה הבריטית מעריכה שמקומות עבודה שעודדו עובדים לרכב על אופניים קיבלו החזר של 1.3$ עד 6.5 דולר על כל דולר שהשקיעו בקידום הרכיבה, כתוצאה משיפור בתפוקה.
 (Shayler, M. et.al,1993, Bikes Not Fumes: The emission and health benefits of a modal shift from motor vehicles to cycling. Cyclist’s Touring Club, Surrey)

תשלומי ביטוח בריאות

חברת קוקה-קולה דיווחה כי הוצאות תשלום ביטוח הבריאות עבור עובדיה ירדו בשיעור ממוצע של 500$ לעובד, כתוצאה מהחלת תוכנית כושר גופני לעובדים (DLSLR, 2010).

עלויות אחזקת רכב

שימוש באופניים ככלי רכב יקטין לחברה את עלויות החזקת צי הרכב, דלק, דלק, עלויות חניה, הוצאות נסיעה במוניות. במלבורן ובסידני עומדות עלויות חניה על 800$ מידי שנה.

הפחתת עומס על שטחי חניה

– במקום חנייה לרכב יחיד ניתן להחנות 8 אופניים בצורה אופקית ו-20 אופניים שעומדים בצורה אנכית.
– אם פעם בשבוע ישאירו העובדים את הרכב בבית וירכבו לעבודה הדבר יוביל לצמצום של 20% במקומות חנייה במקום העבודה.

שיפור תדמית החברה

חברה “ידידותית לאופניים” נתפשת בעיני הציבור כתורמת להפחתת עומסי התנועה, מפחיתה את מידת זיהום האוויר וכתוצאה מכך היא נתפשת כידידותית לסביבה.

גיבוש חברתי

רכיבת עובדים לעבודה מגבשת קבוצות, ויכולה לשפר את הגיבוש החברתי בעבודה.

3. התועלות למדינה שמעודדת שימוש באופניים ככלי תחבורה

הפחתת ההוצאה הפרטית והלאומית

אופניים הם אמצעי תחבורה חסכוני יחסית ברכישה, בתפעול ובתחזוקה. השימוש באופניים מביא עמו הפחתת ההוצאה (הפרטית והלאומית) על דלק, ולעתים גם חיסכון ניכר בהוצאות על חנייה. במשקי בית שבהם השימוש באופניים מאפשר לוותר על מכונית (למשל לעבור משתי מכוניות למכונית אחת), צפוי חיסכון ניכר מביטול ההוצאה על טיפולים, על תחזוקה, על רישיונות ועל ביטוח, וכן מביטול ההוצאה הראשונית על רכישת כלי הרכב המיותר (מחלקת המחקר של הכנסת, 2006). 

עלות-תועלת

להקמת תשתיות לאופניים ולפעולות הנדרשות במטרה לעודד את התושבים לרכב על אופניים יש עלויות כספיות, אך יש בצידן תועלות רבות שמביאות לחסכון כספי וסביבתי גדול. חלק ניכר מהחסכון נובע מקיטון ב”עלויות חיצוניות”, שהן עלויות שאינן מושתות על התושב הבודד בגין הפעילות המזיקה, אלא נטמעות בסך המיסים שהוא משלם, ולפיכך התושב הבודד לא חש בקשר הישיר שבין המעשה שלו (נסיעה ברכב פרטי) לבין העלות החיצונית הגדולה שנובעת ממעשה זה (הצורך בסלילה ותחזוקה של הרבה כבישים, הוצאות בריאות הנובעות מנזקי זיהום אויר, הוצאות הנגרמות כתוצאה מתאונות דרכים ואינן מכוסות בביטוח, זמן מתבזבז עקב גודש בכבישים, נזקי ההתחממות הגלובלית הנובעות מפליטת גז פחמן דו-חמצני. ועוד).
לפי מחקר שנערך בנורבגיה, התשואה על ההשקעה בתשתית אופניים היתה גדולה פי 4 עד 5 מהסכום שהושקע.
(Transportation Research Part A: Policy and Practice, Vol. 38, No. 8., October 2004).

קיטון במספר הנפגעים בתאונות דרכים

מספר גדול של אנשים נפגע ונהרג כתוצאה מתאונות דרכים, ובהם נהגים, נוסעים, הולכי רגל, ורוכבי אופניים. תאונות דרכים גובות מחיר יקר מהקהילה. אופניים לא גורמים לנזקים כאלו. 

צמצום הצפיפות בכבישים והקטנת מצוקת החניה

צפוי כי שימוש מוגבר באופניים בערים יביא להקלת הצפיפות בכבישים בשעות העומס, ולהקטנת מצוקת החנייה בערים.

קיטון ההוצאה הנדרשת לבנייה ותחזוקה של כבישים

גידול בנסועת אופניים תקטין את עלות תחזוקת הכבישים כיוון שהבלאי הנגרם כתוצאה מרכיבה על אופניים נמוך לאין שיעור מהבלאי הנגרם כתוצאה מנסיעה ברכב. כל רכב שמוחלף באופניים מביא לחסכון שנאמד בכ-60 סנט לכל קילומטר נסועה.
(Shayler, M., 1993, Costing the Benefits: the Value of Cycling, Earth Resources Research Team. Cyclists Touring Club, Ledbury, Herefordshire, UK)

חיסכון בשימוש במשאבי טבע מתכלים

חיסכון בשימוש במשאבים מתכלים (דלק ושמנים) שיוביל לחיסכון בעלויות יבוא דלק. 

הפחתת זיהום אויר

האופניים, בשונה מכלי רכב, אינם פולטים גזים לאוויר. כלי הרכב אחראים על 70% מפליטת הפחמן החד-חמצני לאוויר, 45% מהניטרוגן ו-18% מסך כלל הגזים שפולט האדם לאוויר. העדפת השימוש באופניים ככלי תחבורה על פני נסיעה ברכב תורמת לשיפור איכות האוויר וקיטון בכמות גזי החממה שנפלטים לאויר ותורמים להתחממות הגלובלית (Bicycle Federation of Wisconsin). נמצא כי באנגליה העלויות הנגרמות מזיהום האוויר מגיעות ל-19 מיליארד דולר מידי שנה. הוצאות בגין רעש שנובע מתחבורה נאמדות ב-3 מיליארד דולר מידי שנה באנגליה. 

הפחתת זיהומי קרקע ומים

הפחתת זיהום מים כתוצאה מחלקי גומי מצמיגים שמוסעים על ידי הגשמים אל מאגרי מי התהום והפחתת כמויות של שמנים ודלקים שדולפים מהרכבים, נשטפים אל מי התהום, ומזהמים את מקורות המים.

הקטנת ההוצאה הציבורית על בריאות

כתוצאה מהקטנת הנזקים הבריאותיים הנגרמים מזיהום אויר, ניתן יהיה להקטין את מספר המיטות בבתי חולים, ולהקטין את ההוצאה הציבורית על בריאות.
הפליטות ממנועי כלי רכב הינם בין התורמים העיקריים לזיהום אוויר. הם אחראים ליותר ממחצית הפליטות של תחמוצות חנקן (NOX), פחמן חמצני (CO), וכמעט מחצית מהפליטות של הידרוקארבונטים. פליטות ממנועי רכב הינן הגורם העיקרי בערים של תחמוצות זרחניות (SOX), רכיבים אורגניים נדיפים (VOCs), וחלקיקים.
מדיווחים בארצות שונות (ובכללן ישראל) עולה כי זיהום אוויר גורם למקרי מוות במספר גדול יותר ממספר ההרוגים מתאונות דרכים. באוסטרליה, כדוגמה, 2,400 מתוך 140,000 מקרי מוות בשנה קשורים לנזקי זיהום אוויר, הרבה יותר מ-1,700 הרוגים בשנה מתאונות דרכים באוסטרליה.
(Air pollution ‘bigger killer than road accidents’, Sydney Morning Herald, March 2, 2004)

קיטון ההוצאה הציבורית הנדרשת לצורך הפחתת גזי חממה

ניתן להקטין את ההוצאה הציבורית הנגזרת מהמחוייבות שלקחה על עצמה מדינת ישראל בעקבות ועידת קופנהגן להקטין את פליטת גזי חממה, וזאת מכיוון שההשקעה בתחבורת אופניים הינה קטנה יחסית, וניתן לחסוך באמצעותה פליטות רבות של גזי חממה.

4. התועלת לסוחרים באזור עירוני שיש בו רשת שבילי אופניים

עליה במחזור הכספי של בתי עסק

כאשר ממתנים את תנועת המכוניות באזורים מסויימים ומעודדים הליכה ורכיבה על אופניים באזורים כאלו, עולה בדר”כ נפח הפעילות המסחרית באזור. ניתן לראות זאת במספר הגדל של הולכי רגל, המחזור הכספי והרווחים של בתי העסק באזור. מחקר שנערך בגרמניה תומך במסקנות אלו. באזורים שנבדקו במחקר נמצאה עלייה שבין 5% ל-20% במחזור הכספי.
(European Commission, 1999, Cycling: the way ahead for towns and cities.)

שיפור במוניטין של בתי עסק שמשקיעים במתקני חניה לאופניים עבור לקוחותיהם

מתקני חניה איכותיים ונראים מרחוק עוזרים להעלות את פרופיל בית העסק כארגון מודרני שמתייחס ברצינות לאופניים כאל כלי תחבורה.

5. התועלת לבעלי דירות ונדל”ן באזור עירוני שיש בו רשת שבילי אופניים

עליה בשווי נכסי נדל”ן

שווי דירות ונכסי נדל”ן באזור שיש בו רשת של שבילי אופניים עולה ביחס למצב שבו אין רשת כזו.