עיריית תל אביב-יפו מודיעה: אופניים בעיר – תכנית 2020-2025
מאת ערן שחורי, חבר בצוות ‘מדיניות ציבורית’ בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’. האמור כאן מייצג את דעת הכותב, ואינו משקף בהכרח את עמדת העמותה.
תאריך פרסום: 31/05/2020. עודכן בתאריך 14/06/2020 (עדכונים: קישור לוובינר ולישיבות ועדת תחבורה בנושא, שאלות שנשאלו אך נותרו לעת עתה ללא מענה).
תמצית
הקדמה – ברכות וחששות
אנחנו מברכים את עיריית תל אביב על התכנית לפרישה של רשת שבילי אופניים (שעיקריה ומפת השבילים מוצגים בהמשך), אשר הושגה בעקבות שנים רבות של מאמצים משותפים לקידום תחבורת אופניים, במטרה להפוך את תל אביב ל’עיר של אופניים’ [חולדאי 12/6/2011: “אנחנו עוד לא אמסטרדם אבל נהיה“].
שיתוף פעולה ארוך עם עיריית תל אביב
אלו רק חלק מהדברים שעשינו יחד עם עיריית תל אביב שהקדימה את כל הערים בישראל בתחום תחבורת האופניים:
- שביל האופניים בטיילת נסלל, בין השאר, כתוצאה מפנייה לעיריית תל אביב בשנת 2006. ראו “רמזור האופניים הראשון בישראל“.
- שיתוף ידע עם העירייה – צפו בוידאו שצולם בכנס אופניים בשנת 2010: תשתית אופניים בקופנהגן
- סדנה עם מומחים מהולנד בעיריית תל אביב – Tel Aviv going Dutch
- שיתוף פעולה בשנת 2010 ביוזמת הטבעת הירוקה שהיתה אמורה להקיף את תל אביב.
-
בעקבות יוזמה שלנו – עיריית תל אביב מחוייבת לתחבורת אופניים – חולדאי חתם על אמנת בריסל. ראו דיווח באתר ecf – פדרציית האופניים האירופית.
- מאבק משותף מוצלח לשינוי חובת חבישת קסדה על רוכבי אופניים בוגרים בעיר, שכלל מאמצים גלובליים לצורך השגת המטרה – How did we revise the compulsory helmet law in Israel?
- שינוי תקנות התעבורה כך שגם בישראל ניתן יהיה לרכוב על אופניים עם מנוע חשמלי, על פי התקנות של האיחוד האירופי (אופניים המכונים Pedelecs – Pedal Assisted) – דיון בועדת הכלכלה בכנסת: מניעת היפגעות של רוכבי אופניים, קורקינטים ואופניים חשמליים.
- פרוייקט עבודת גמר של סטודנטים בבית הספר ‘יד סינגלובסקי’ לפיתוח עמדה ניידת לבדיקת עמידתם של אופניים עם מנוע עזר בתקנות התעבורה.
היעדר אכיפה כנגד “טוסטוסים” שמתחזים לאופניים בעלי מנוע עזר
אלא שנראה שבשנים האחרונות, כשמספר האופניים החשמליים והקורקינטים החשמליים עלה בחדות, עיריית תל אביב המשיכה לדבר על “אופניים”, גם כשהיה מדובר באופניים חשמליים ששודרגו בניגוד לתקנות (אופניים חשמליים לא חוקיים), והיו בעצם סוג של קטנוע חשמלי/טוסטוס. אני משוכנע שלא אליהם התכוון חולדאי שהבטיח שתל אביב תהפוך לאמסטרדם, ומכאן שרון חולדאי ומיטל להבי הפרו את הבטחתם, כשלא פעלו בנחישות לאכוף את החוק לגבי אופניים חשמליים לא חוקיים (גם כשברור לנו שהאחריות העיקרית על כך צריכה ליפול על משרדי הממשלה – משרד התחבורה שנרדם בשמירה; המשטרה שידעה לחפש את המטבע מתחת לפנס; ומשרד הכלכלה שאמור היה לבצע אכיפה בחנויות). עיריית תל אביב כשלה בתחומי האכיפה שהיו בסמכותה, וכלל לא ניסתה להילחם בתופעה. התוצאה הינה פגיעה בבטחונם של כל משתמשי הדרך האחרים (ראו תגובה לכתבה “כן, אנחנו רוכבים על קורקינטים ואופניים חשמליים, אבל זה לא אומר שמגיע לנו למות.”).
העיתון ‘גלובס’ עוקב אחר מספר הנפגעים היומי בתאונות קורקינטים ואופניים חשמליים בבית החולים ‘איכילוב’ בלבד, והמספרים, להערכתי, נובעים בין השאר מכיוון שהרכיבה נעשית על כלים מהירים יותר מאלו שהתקנות מאפשרות, ורוכביהם, מן הסתם, לאחר שביצעו שינויים לא חוקיים באופניים, גם רוכבים בצורה פחות זהירה ופחות מתחשבת באחרים.
חששות להמשך, ככל שלא יהיה שינוי במדיניות האכיפה (נדרש גם שינוי בתקנות התעבורה)
לכן, לצד התמיכה במהלך פריסה רחבה של שבילי אופניים, חלקם שבילים טקטיים שיבואו על חשבון המסעה (הכביש), אנחנו מעלים חשש לגבי מהירות הנסיעה של כלי התחבורה האישיים שינועו על שבילי האופניים שייסללו. כדי שעיר תהפוך ל’עיר אאופניים’ בדומה לבירות האופניים אמסטרדם וקופנהגן, כפי שהבטיח רון חולדאי, על רשת שבילי האופניים המתוכננת צריכים לנוע רק כלי תחבורה במהירות ממותנת (אופניים רגילים, אופניים חשמליים עם מנוע עזר חשמלי עבורם נקבעו מגבלות טכניות עפ”י התקינה האירופית (Pedelecs) ובכלל זה מגבלות על הספק המנוע; ניתוק המנוע במהירות 25 קמ”ש; והאמצעי שלהפעלת המנוע – תקנות שנועדו לשמור על בטיחות הרוכבים ושאר משתמשי הדרך). כלי תחבורה נוספים יהיו קורקינטים ממונעים שמהירותם המקסימלית 25 קמ”ש, וכלי תחבורה אישיים נוספים שיסעו במגבלות שייקבעו עבורם בתקנות התעבורה.
כלי התחבורה האישיים המהירים צריכים לנסוע על הכביש, גם כשהם נראים כמו אופניים. לעניין זה ראו את ההצעה ששלחתי לאנשי משרד התחבורה בחודש מאי 2019 שמטרתה לאפשר גם לאמצעי הניידות האישיים המהירים ליסוע, אבל להטיל עליהם חובות שאינן מוטלות על אופניים חשמליים עם מנוע עזר, ולאפשר להם לנסוע על הכביש, ולא על שבילי אופניים, עליהם כאמור צריכה לנוע תנועה ממותנת – דרישה ממשרד התחבורה ומהכנסת בקשר לאופניים החשמליים: להוסיף קטגוריות ולתקן את תקנות התעבורה
החשש מקורקינטים ואופניים חשמליים מהירים גורם להתנגדות תושבים לסלילת שבילי אופניים
היעדר בטחון אישי מצד כל משתמשי הדרך (הולכי רגל; רוכבי אופניים, ונהגים ברכב), גורם להתנגדויות תושבים לסלילת שבילי אופניים לצד גורמים אחרים להתנגדויות – קיטון במספר מקומות חניה; עקירת עצים ועוד(ראו “שלושה תנאים צריכים להתקיים כדי שאתמוך בסלילת שביל אופניים ברחוב טבנקין בתל אביב“), ולכן, גם מן הטעמים האלה, יש לחזור ולהגדיר את המותר והאסור על פי החוק והתקנות, לאכוף את מה שניתן על ידי עיריית תל אביב, ולצד זה לדרוש מהרשויות הממשלתיות למלא את תפקידן כדי שהבטחון האישי של התושבים יגדל, כך שתל אביב (וערים אחרות) תוכלנה להיות “עיר של אופניים”.
עקירת עצים לצורך סלילת שבילי אופניים
לעיתים אין ברירה, ולצורך סלילת שביל אופניים בטוח, יש לעקור עצים. בעניין זה עיריית תל אביב עושה עבודת הסברה גרועה. אם יוצהר באופן מפורש שבמקום העצים שנעקרים יישתלו עצים אחרים, רצוי לאורך אותו תוואי שביל האופניים, חלק מההתנגדויות אולי ייעלם, שכן עבור חלק מהמתנגדים, ההתנגדות לעקירת עצים מהווה תחליף נוח להתנגדות שנובעת מסיבות אחרות.
תכנית אופניים 20-25
עיריית תל אביב-יפו הודיעה כי היא משיקה תכנית פעולה מקיפה במטרה להכפיל את היקף הנסיעות בכלים אישיים עד שנת 2025 מ-11% ל-20%, לעודד תרבות רכיבה, לצמצם קונפליקטים בין הולכי הרגל לרוכבים ולהחזיר את המדרכות להולכי הרגל. תכנית זו גם תכפיל את אורך שבילי האופניים תוך 5 שנים, מ-140 ק”מ כיום עד לכ-300 ק”מ בשנת 2025
פרטים על התכנית המיועדת מתוך אתר העירייה
שנת 2020 מהווה למעשה את יריית הפתיחה למהלכים שהעירייה מקיימת לקידום הרכיבה בעיר, כאשר כבר בשנה זו ייסללו יותר מ-30 ק”מ שבילי אופניים ברחבי העיר וכחלק מפרויקט אופני דן במקומות שונים בעיר, תוך יצירת הפרדה פיזית ברורה בין כלל משתמשי הדרך.
עיקרי התכנית:
1. סלילת עשרות ק”מ נתיבי אופניים חדשים – עד סוף שנת 2020 תקדם העירייה ביצוע של עשרות ק”מ של שבילי אופניים ברחובות הבאים, חלקם בצירים מסחריים מרכזיים: הרצל, דיזנגוף, קרליבך, הוברמן-מרמורק (אבן גבירול – ככר התרבות), רידינג וברודצקי – רידינג, ארלוזרוב (מבן יהודה דרך הירקון עד למרינה), מבצע קדש (פנחס רוזן- רפידים), דבורה הנביאה (דיסנצ’יק – פנחס רוזן), הרצל (בן צבי – רוטשילד), רחוב נמל יפו, ריינס – אדם הכהן – מאנגר, שדרות ההשכלה, יאיר רוזנבלום (גרינברג – פרופס), אורי צבי גרינברג (רוזנבלום – שץ פרסיץ’), מוזס (יגאל אלון – מנחם בגין), סשה ארגוב, מגדל שרשן, יורדי הסירה, יהודה הימית, ירמיהו, הארבעה (מנחם בגין – קרליבך). רחובות נוספים נמצאים כרגע בבחינה (לרבות בוגרשוב, חלקים מיגאל אלון ורחוב העליה).
בנוסף, סומנו שבילי אופניים טקטיים (“פח וצבע”) ברחובות פינסקר וסולומון. מדובר בשבילים המבוצעים בזמן קצר (שעות בודדות), בעלות קטנה ביותר ובאמצעי סימונים “קלים” ובטוחים, המאפשרים התנסות בשבילי אופניים חדשים בעיר. ניתן לשנותם באותה מהירות לאחר בדיקת הענות השימוש, זרימת התנועה, הצלחה או אי הצלחה של השביל וכן להחליט על השלמתם כשבילים מלאים ורציפים. במרבית ערי הרכיבה בעולם חוללו שינוי והרחיבו את מספר הרוכבים באמצעות יצירת שבילים טקטיים.
במקביל, לאור ההפחתה הדרסטית בתנועת כלי הרכב והולכי הרגל ברחבי העיר בצל הסגר שכפה נגיף הקורונה, השלימה העירייה מתחילת השנה כ-4 ק”מ שבילי אופניים ברחובות רפידים, דוד אבידן, מקס ברוד, מח”ל, שארית ישראל, יגאל אלון (השלום – גשר יהודית), הדר יוסף (בני אפרים – שלום אש), אופנהיימר – טאגור, וינגייט ויד המעביר דרום.
כמו כן, בשלהי חודש אפריל החלה העירייה בסלילת שביל אופניים דו-סטרי, שאורכו 1.2 ק”מ, בצדו המערבי של רחוב בן יהודה, מרחוב ארלוזורוב צפונה עד רחוב התערוכה. העבודות על שביל זה צפויות להימשך כשישה חודשים שבמהלכן, תתאפשר תנועת כלי רכב סדירה ובכל העת ישמר מעבר בטוח להולכי הרגל. דרומית לארלוזורוב יחלו בקרוב עבודות הרק”ל שבשלבי הביצוע שלהם יוסדר שביל לכיוון דרום.
2. שביל אופניים ברחוב אבן גבירול שישודרג כחלק מעבודות הקו הירוק של הרק”ל – עבודות תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה ברחוב אבן גבירול, המבוצעות על ידי נת”ע, צפויות לצאת לדרך ברבעון הראשון של שנת 2021 ומביאות איתן אתגרים רבים להתמודדות, לרבות הורדת נתיבי נסיעה בארבעת אתרי התחנות לאורך הרחוב. מאחר שתוואי הקו הירוק יעבור לכל אורך הרחוב, העירייה בשיתוף חברת נת”ע עמלים בימים אלה על תוכנית להורדת שביל האופניים על חשבון נתיב נסיעה, ובכך לייצר מרחב הליכה בטוח להולכי הרגל לצד רכיבה איכותית ובטוחה לרוכבי האופניים.
3. התקנת מסילות אופניים לירידה במדרגות ציבוריות – העירייה נערכת להתקנת מסילות אופניים ממתכת שיאפשרו ירידה במדרגות ציבוריות, להגעה נוחה ודרך מקוצרת לנקודות שונות ברחבי העיר. מיקומן של מסילות אלה יקבע בשיתוף עם התושבים, בהתאם לצורך ולביקוש. כשלב מקדים ועל מנת ללמוד על הפתרון המוצע התקינה העירייה שתי מסילות – בכיכר אתרים וברחוב גרשון שץ.
4. התקנת מתקנים לעגינת אופניים בחצרות בניינים פרטיים – חניות אלה יצמצמו את מספר הכלים הדו גלגליים החונים ברחובות המגורים ויפנו את המרחב הציבורי לשימושים חשובים כמו נגישות בטוחה ונוחה של הולכי הרגל. לפיכך, מתבצעת התקנה בכ-240 בנייני מגורים בשכונות לב תל-אביב ובצפון הישן שקיבלו בשבועות האחרונים מתקנים לעגינת לאופניים בחצר הבניין. השכונות נבחרו מאחר ובהן הריכוז הגבוה ביותר של רחובות צפופים ומדרכות צרות; שכונות עתירות משתמשים – המשרתות תושבים, עסקים ומסחר, מבקרים ומבלים; וכן שכונות שבהן מספר גבוה במיוחד של רוכבים ומשתמשי אופניים יומיומיים.
הצלחת המיזם תאפשר יישום השלבים הבאים בפרויקט והרחבתו לעוד שכונות ורחובות בעיר.
5. חיסכון תקציבי על ידי ביטול מיזם תל אופן – החל מחודש אוגוסט יבוטל מערך השכרת האופניים “תל אופן”. המערך שהוקם ב-2011 נחל הצלחה גדולה בתל אביב, הן בקרב תושבי העיר והן בקרב מבקריה, וסייע בהטמעת האופניים ככלי תחבורה מרכזי ולגיטימי בעיר. במסגרתו, נרשמו כ-14 מיליון נסיעות ב-1,860 אופניים שהוקצו למערך זה. התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים הביאה לירידה בהיקף השימוש ב”תל אופן” ולכן ביטולו מתבקש, במיוחד בתקופה שבה העירייה משקיעה מאמצים ותקציבים לייעול, שיפור והעלאת היקף הנסיעות בכלים אישיים.
6. המשך רגלוציה מתקדמת לכלים שיתופיים- עיריית תל אביב-יפו הסדירה את פעילות הכלים השיתופיים האישיים במרחב הציבורי על ידי רגולציה מתקדמת, הכוללת 15 כללי הסדרה שהעירייה חייבה את המפעילים. ההסדרה שיצאה לדרך לפני כשנה הינה מהמתקדמות בעולם ושואפת לשיפור הבטיחות להולכי הרגל ולרוכבים לצד שמירה על הסדר הציבורי ושוויוניות. העירייה ממשיכה לפעול בנושא זה ללא לאות על מנת לשפר את תרבות הרכיבה באמצעי הסברה לצד אכיפה עיקשת.
ההשקעה העירונית באופניים היא אמצעי ראשי להשגת התועלות הרחבות שנהנות מהן ערי אופניים בעולם; הפחתה במטרדים מתחבורה, שכונות עירוניות שוקקות, נגישות גבוהה לאמצעי תחבורה מהירים וזולים, והתניידות בריאה ומהנה. בנוסף, יישום התכנית צפוי להפחית ב- 30% את עומס התנועה בעיר, ועל כן גם אנשים אשר תלויים ברכב ייהנו מפירותיה. כמו כן היעד של העירייה הוא לצמצם את היקף הרוכבים והולכי הרגל הנפגעים מהאופניים בכ-40%.
לצד זאת, עיריית תל אביב- יפו תמשיך לקדם מיזמי רכב ואופניים שיתופיים תוך הסדרת ואכיפת פעילותם, ותעודד פעילות ציבורית ופרטית של תחבורה זעירה-שיתופית וחשמלית, המספקת מגוון יתרונות ציבוריים לרבות צמצום הגודש, הגברת ההתניידות, צמצום יוקר המחייה, הרחבת השוויוניות, שיפור איכות האוויר ועוד.
היעד המגדיר ש-20% מהנסיעות בעיר יתקיימו בכלים אישיים גבוה משמעותית מהממוצע של ערי ישראל העומד על כ-3% מכלל הנסיעות המתבצעות בהן. כדי להשיג יעדים אלה, התכנית מתייחסת לנושאים הבאים: יצירת רשת תנועה רציפה ובטוחה, מזעור הקונפליקטים עם הולכי רגל, יצירת פתרונות לחניית אופניים, יצירת קישוריות עם תחבורה ציבורית, מענה למגוון כלי נסיעה להרחבת קהלי היעד, חיזוק תרבות הרכיבה בעיר, אכיפה, חינוך לנסיעה בטוחה, נגישות למידע ושילוב טכנולוגיות, התקנת מסילות מתכת לירידה במדרגות ציבוריות ועוד.
מפת רשת שבילי האופניים 2020-2025 – טיוטה להערות הציבור
להצגת מפה מוגדלת:
1. לחצו על המפה להגדלה (קובץ גדול, יש להמתין מספר שניות).
2. בחלון שנפתח הקליקו על הלחצן הימני של העכבר ובחרו באפשרות “הצגת תמונה”.
3. היעזרו באייקון זכוכית המגדלת לצורך הגדלת התמונה כך שתוכלו לקרוא את שמות הרחובות.
4. תוכלו להזיז את המפה לצדדים בעזרת הזזת הסרגל שמתחת לתמונה והסרגל שלצד התמונה.
5. לאחר שתעינו בתמונה, לחצו על החץ בדפדפן לחזרה דף אחד אחורה, להמשך קריאת הפוסט.
עיקרי התכנית, על פי מיטל להבי, מחזיקת תיק תחבורה בעירייה
בפוסט שפירסמה מיטל להבי, מחזיקת תיק תחבורה בעיר, נכתב:
אמש אישרנו בהנהלת העיר את התוכנית האסטרטגית החדשה “אופניים 2025” שמאגדת תחתיה את שבילי האופנים לכדי רשת רציפה ובטוחה, לצד תכנית להסברה, הדרכה והטמעת נורמות לרכיבה על פי חוק.
עיקרי התוכנית, שעבדנו עליה רבות בחודשים האחרונים בשיתוף מומחים מהארץ ומהעולם:
הרשת תתרחב עד לכ-300 ק”מ של שבילי אופניים מצפון העיר ועד דרומה.
עד סוף שנת 2020 יקודם ביצוע ושדרוג של עשרות ק”מ של שבילי אופניים, חלקם ברחובות מרכזיים כגון: אבן גבירול, דיזנגוף, הרצל, דרך נמיר ועוד.
יצירת תשתית רכיבה רציפה, שתכלול רשת ראשית ברחובות ובצירים המרכזיים ורשת משנית שתחבר את הרחובות הקטנים.
השלמת הרשת תייצר שביל רכיבה נגיש במרחק 100 מ’ מכל נקודה בעיר.
בתכנון השבילים יינתן דגש על נגישות גבוהה למקומות עבודה, למוסדות חינוך, למוסדות ציבור, למרכזים קהילתיים ולאתרים מרכזיים לתרבות ופנאי.
רשת השבילים תתחבר לערים השכנות.
השבילים יסללו כך שתהיה הפרדה בין נתיבי נסיעת הרכבים, לשבילי הרכיבה ולמדרכות.
יקודמו פתרונות לחניית אופניים, חלקם מאובטחים וחדשניים.
10% מתקציב הפרויקט יוקצה להסברה, חינוך ואכיפה במטרה להקנות הרגלי התניידות ותרבות רכיבה.
יישום התוכנית יביא לכך שעד שנת 2025 – 25% מהנסועה בעיר תעשה באמצעות כלים זעירים.
יישום התוכנית יביא לירידה של 30% בעומסי התנועה בעיר, יעלה את בטיחות הרוכבים והולכי הרגל, יפחית משמעותית את זיהום האוויר ויביא לחיסכון של עשרות מיליוני ₪ בשנה למשקי הבית ולרשות.
יישום התוכנית יביא את תל אביב ל- TOP 10 של הערים המובילות בעולם מבחינת רכיבת אופניים.
בסרטון שהעלתה מיטל לקראת ‘יום האופניים הבינלאומי’, היא התייחסה לתכנית:
שבילי אופניים טקטיים ראשונים נסללו בתל אביב
עדכון 02/06/2020: ועדת תחבורה תל אביב בנושא תחבורה אחרי עידן הקורונה
בתאריך 02/06/2020 התקיימה ועדת תחבורה בנושא תחבורה אחרי עידן הקורונה. הישיבה שודרה ב’זום’ ובפייסבוק לייב (קישור). דברי (והויכוח עם מיטל להבי) מדקה 54:30.
מיד אחרי הישיבה שלחתי לנמענים הרלבנטיים בעיריית תל אביב ובמשרד התחבורה שנציג מטעמו השתתף בישיבה, את הקישור לפוסט דלעיל וביקשתי התייחסותם לטענות שהעליתי. טענותיי אינן חדשות. הן מוכרות לגורמים שונים בעיריית תל אביב, ובכלל זה למיטל להבי, והן מוכרות לגורמים הרלבנטיים במשרד התחבורה (כולל מנהלי האגפים הרלבנטיים והמנכ”לית הקודמת של המשרד, קרן טרנר).
נכון לתאריך 14/06/2020 עדיין לא זכיתי לתגובתם לפוסט. בתכתובת קודמת שהיתה לי מול מיטל להבי, היא הסכימה איתי לחלוטין שיש לבצע הפרדה, וכי אין לאפשר לאופניים חשמליים מהירים (מעל 25 קמ”ש) לנסוע על שבילי אופניים. יחד עם זאת, לטענתה, אין בסמכותה של העיריה לאכוף זאת (אני חולק על מיטל בנקודה זו, ובעיקר על עצם העובדה שלא ניסתה ליצור שיתוף פעולה עם הגורמים הרלבנטיים כדי שהנושא ייאכף).
עדכון 14/06/2020: ועדת תחבורה תל אביב
בתאריך 9/06/2020 התקיים וובינר בו הוצגה התכנית ולאחריו התקיימה מה ועדת תחבורה של עיריית תל אביב בה הוצגה התכנית פעם נוספת. הישיבה שודרה ב’זום’ ובפייסבוק לייב (ראו סרטון כאן או זה שמוצג בהמשך). המצגת שהוצגה במהלך הישיבה נמצאת כאן (קובץ pdf):
הצגת_עיקרי_התכנית_וובינר_עיר_אופניים_9.6
כתבות קשורות:
- הודעת העירייה באתר עיריית תל אביב – אופניים בעיר – הדור הבא
- עד שנת 2025: תל אביב-יפו תכפיל את אורכם של שבילי האופניים בעיר
- פוסט בדף הפייסבוק של מיטל להבי – עיקרי תכנית האופניים 2020-2025
- פוסט נוסף של מיטל להבי בפייסבוק (כולל סרטון) לגבי תכנית שבילי האופניים
- ועדת תחבורה עיריית תל אביב 2/6/2020 (תחבורה – היום שאחרי הקורונה) – דברי מדקה 54:30
- תגובה לכתבה “כן, אנחנו רוכבים על קורקינטים ואופניים חשמליים, אבל זה לא אומר שמגיע לנו למות.”
- דרישה ממשרד התחבורה ומהכנסת בקשר לאופניים החשמליים: להוסיף קטגוריות ולתקן את תקנות התעבורה
- שלושה תנאים צריכים להתקיים כדי שאתמוך בסלילת שביל אופניים ברחוב טבנקין בתל אביב
- המדרכה בשד’ קק”ל בתל אביב הורחבה בסיוע אגף גנים ונוף
- המוטיב המרכזי בסובב תל אביב 2019 – רוכבים לעבודה
- שבילי אופניים צריך לתכנן מגובה הכידון – המקרה של רחוב ישעיהו לייבוביץ באיזור התעשייה הרצליה פיתוח
- תאונות הקורקינטים מזנקות, וביהמ”ש מתערב לראשונה: להחיל ביטוח חובה על רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים