הבטחות שלא מומשו ברעננה – זאב בילסקי:
“נשאף לייצר רשת שבילי אופניים”

כדרכם של פוליטיקאים, התחייבויות לחוד ומעשים לחוד. את ההוכחה לכך ניתן היה למצוא בתקציב 2018 שאושר בחודש דצמבר במועצת עיריית רעננה, אשר בראשה עומד זאב בילסקי.

מאת ערן שחורי, רכז ‘רוכבים לעבודה’ בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’. האמור משקף את דעתו של הכותב ולא בהכרח את עמדת העמותה.
פורסם בתאריך 17.1.2018

שנת 2018 עומדת להיות שנת בחירות לרשויות המקומיות. במערכת הבחירות הקודמת לרשויות המקומיות, הוחתמו מועמדים על אמנה לקידום תחבורת אופניים. בין השאר, התחייבו המועמדים שהעירייה בראשותם (במקרה שייבחרו) תסלול רשת שבילי אופניים (בהיעדר תשתית מתאימה, רוכבי אופניים רוכבים על המדרכות תוך סיכון הולכי רגל, או על הכביש תוך סיכון עצמם) ושהעירייה תאמץ תקן חניה לאופניים, אשר מחייב התקנת חניות אופניים בכל בנין חדש, בניית מקלחות ומלתחות לרוכבים במקומות עבודה ובניית חדרי אופניים בבנייני מגורים חדשים.

מנסיון העבר אנחנו יודעים שמועמדים לבחירות מבטיחים הבטחות ואינם מקיימים אותן. בחלק מהמקרים מדובר בהבטחה שהמועמד יודע מלכתחילה שאין לו כוונה לקיימה; במקרים אחרים כתוצאה מחולשה פוליטית לאחר שנבחר; במקרים אחרים היעדר יכולת ביצוע; ובמקרים אחרים יש כוונות טובות אבל היעדר ידע מספק אצל הצוות המקצועי.

ממקרה המבחן שאנחנו מביאים בפוסט זה, מהעיר רעננה, אנחנו מסיקים שהבטחות אינן מספיקות, ונדרשים שינויי חקיקה, הסברה, והעצמה מקצועית של הצוות המקצועי בעירייה.

במסע הבחירות לראשות עיריית רעננה בשנת 2013 חתם זאב בילסקי שהתמודד לראשות עיריית רעננה על האמנה לקידום תחבורת אופניים שיזמה עמותת ‘ישראל בשביל אופניים’ והתחייב לקדם פיתוח שבילי אופניים; תשתיות בטוחות לרוכבים; הסדרת חניות לאופניים ועוד. נוסח אחד מהסעיפים עליהם חתם והתחייב בילסקי היה כדלקמן: “העירייה תכשיר רשת ראשונית של שבילי אופניים בעיר. הרשת תאפשר חיבור של כל אזורי העיר, וחיבורים לערים השכנות, ברכיבה בטוחה. העירייה תקבע יעד של הקמת 10 ק”מ שבילי אופניים לפחות בחמש השנים הקרובות. העירייה תשלב בכל פרויקט חדש את מימוש תכנית האב לשבילי אופניים”.

ההבטחות לא קויימו, ובפרט לא קויימה ההבטחה לסלול רשת (ולוּ ראשונית) שבילי אופניים. לפי תקציב 2018 אין כוונה לקיים את ההבטחה גם בשנת 2018 (משמע רעננה תמשיך להיות עיר שאינה מקיימת תרתי משמע – sustainable = מקיים מלשון קיימוּת מלשון בר-קיימא).

על פי כתבה שפורסמה באתר local (קישור בנספח), חבר אופוזיציה השמיע ביקורת נוקבת במהלך ישיבת מועצת עיריית רעננה במהלכה אושר תקציב העיר לשנת 2018. בין השאר הביע את אכזבתו מכך שהעירייה החליטה להשקיע בשנת בחירות שמונה מיליון שקלים וחצי לשדרוג גינות ציבוריות, אבל לא משקיעה בסלילת שבילי אופניים למעט ברחוב קרן היסוד, כשמספר הרוכבים בעיר רק עולה. “ילדים יזכו לנהוג בחלליות עוד לפני שיהיו פה שבילי אופניים בטוחים” אמר קריסטל.

רוכבי האופניים שמתגוררים בעיר אינם מרוצים מתשתית האופניים בעיר, כך לדוגמה, בכתבה שפורסמה במקומון ‘צומת השרון’ צוטט תושב רעננה: “שמתי לב שאין תשתיות לאופניים ברעננה…אנחנו רוצים תשתיות לאופניים שזה לא רק שבילי אופניים…אין איפה לשים את האופניים…”. רוכב אופניים שעובר ברעננה כתב בדף הפייסבוק ‘רוכבים לעבודה‘: “רעננה ממש עיר זוועתית לרוכבי אופניים. בתור תושב כפר סבא שעובד בהרצליה אני מעדיף לנסוע על 531 מלעבור בתוך העיר. אין שבילים רציפים והכבישים צפופים ועם חניה משני הצדדים”.

פניתי לעיריה וביקשתי תשובות לשאלות הבאות:

א) רשימת פרויקטים שבוצעו/בביצוע בתקופת כהונתו של זאב בילסקי: שם רחוב (מקטע), ייעוד השביל (פנאי ונופש; יוממות), אורך שביל אופניים, תקציב ביצוע לסלילת שביל האופניים, מידת השימושיות – האם מקטע בודד או מתחבר לשביל קיים, איזה שיעור מאורך השבילים הכולל לפי תכנית האב לשבילי אופניים מהווה המקטע.

ב) תקציב עירוני מוקצה לשבילי אופניים (2013-2017): תקציב שנתי שיועד לסלילת שבילי אופניים ולהקמת תשתיות נוספות והביצוע בפועל. כמה מזה מתקציב העיריה וכמה מתקציב משרד התחבורה. איזה שיעור מהווה תקציב תשתיות תחבורה מסך התקציב השנתי ואיזה שיעור מהווה תקציב סלילת שבילי אופניים מתקציב תשתיות תחבורה.

ג) תשובה לשאלה ‘מהו ההסבר לפער בין ההבטחות לבין המימוש בפועל’?

התגובה שקיבלתי מהעיריה היתה כוללנית ומתחמקת, ולפיכך לא אצטט אותה כאן.

לאור הבטחותיו של זאב בילסקי בעת שהתמודד, אני שואל מה צריך לקרות כדי שפוליטיקאים לא רק יבטיחו אלא גם יקיימו את שהבטיחו. ככל שידוע לי, זאב בילסקי אינו מתכוון לרוץ פעם נוספת לראשות העיר, אבל אם היה מתמודד, כנראה שהייתי קורא להסיר את התמיכה בו.

בתמונות: זאב בילסקי המועמד לראשות עיריית רעננה בשנת 2013 חותם על מכתב תמיכה בקידום תשתית אופניים ברעננה.

חזון זאב בילסקי שבילי אופניים ברעננהחזון המועמד לראשות עיריית רעננה זאב בילסקי בשנת 2013 – “נשאף ליצירת רצף של שבילי אופניים נוחים ובטוחים ברחבי העיר”.

זאב ביילסקי מועמד לראשות עיריית העיר ומפת תכנון שבילי אופניים ברעננה

זאב ביילסקי מועמד לראשות עיריית העיר ומפת תכנון שבילי אופניים ברעננה

זאב בילסקי מועמד לראשות עיריית רעננה 2013 חותם על אמנה לקידום תשתית לאופניים בעירו

זאב בילסקי מועמד לראשות עיריית רעננה 2013 חותם על אמנה לקידום תשתית לאופניים

זאב בילסקי מועמד לראשות עיריית רעננה 2013 מבטיח לקדם תשתית לאופניים בעירו

זאב בילסקי כמועמד לראשות עיריית רעננה בשנת 2013, מבטיח לקדם תחבורת אופניים


כתבות קשורות:

מעוניינים לקנות מוצר וגם לקדם את תחבורת האופניים בישראל?