צמתים מוגנים לרוכבי אופניים
מאת ערן שחורי, 27/4/2018. מבוסס על מאמר של ניק פלבו, 14/2/2014
הנחיות משרד התחבורה לסלילת שבילי אופניים שפורסמו בשנת 2009 אינן מתייחסות לעניין הצמתים. צמתים מהווים גורם סיכון משמעותי לרוכבי אופניים בכל העולם. בישראל, באין הנחיות, גם כאשר נסללים שבילי אופניים, השביל נפסק כמה מטרים לפני הצומת, משמע הרוכב אמור להסתדר לבדו.
בשנת 2014 נערכה בעיריית תל אביב סדנה לאנשי התכנון בעיריה, אותה העביר צוות שהגיע מהולנד, כאשר הדוגמה היתה המפגש בין רחוב בלוך לרחוב אבן גבירול. התמונות שבהמשך צולמו בכנס, אבל למיטב ידיעתי מאז לא נעשה דבר ליישם בישראל את הדגם ההולנדי לחציית צמתים (ראה גם Tel Aviv Going Dutch – bicycle workshop).
סלילת נתיבי אופניים מוגנים היא הגישה בה יש לנקוט כדי לעודד אנשים לרכוב על אופניים, אלא שנתיבים אלה מאבדים את ההפרדה המוגנת שלהם כאשר מתקרבים לצומת. הדבר לו זקוקים נתיבי האופניים המוגנים הם צמתים מוגנים.
ההצעה שבסרטון (שמקורו בארה”ב) מציגה חזון לתכנון של צומת בטוח וברור, אשר משפר את התנאים של כל משתמשי הדרך. תכנון מתאים ל”איי הימלטות”, מיקום נכון של מעברי החציה ותזמון נכון של הרמזורים יכול ליצור צומת שאנשים בכל הגילאים ובכל היכולות ירגישו בו בטוחים.
מידע נוסף: ProtectedIntersection.com