הוכרז על תכנית להשקעה של 100 מיליון ש”ח בשבילי אופניים בחיפה? האם כחלק מתעמולת הבחירות של יונה יהב בחיפה?
מאת ערן שחורי, רכז ‘רוכבים לעבודה’ בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’.
עדכון מתאריך 16/11/2018: הפיסקה “הבטחות ללא כיסוי” מופיעה אחרי הקישורים לכתבות מהשנים 2010-2015 שהציגו את חוסר העשייה של יונה יהב בתחום האופניים. בבחירות לראשות עיריית חיפה זכתה עינת קליש רותם אשר ללא ספק תשנה את סדרי העדיפויות ותקדם את תחבורת האופניים בחיפה).
במשך שנים נחשבה חיפה כאחת הערים שראש העיר שלה לא מתכוון לקדם תחבורת אופניים (ראו את הסרטון של עמרי שפר בהמשך). בשנת 2014 נחשפה תכנית אב ‘גנוזה’ משנת 2008 לסלילת שבילי אופניים בחיפה (‘חי-פה’ 24.2.2014, ‘התגלתה תכנית אב גנוזה לשבילי אופניים בחיפה‘) אולם למרות שבמהלך השנים פעילי אופניים מקומיים עשו נסיונות לקדם מול עיריית חיפה את תחבורת האופניים, הם נתקלו בסירוב בתירוץ ש”חיפה היא עיר הררית”, לכן אין זה מפליא שהם סקפטיים לגבי הידיעה שפורסמה בחודש מרץ 2018 ב’ידיעות חיפה’, על פיה אושרה תוכנית אב לפיתוח שבילי אופניים ברחבי העיר, לפיה ייסללו לא פחות מ-185 ק”מ של שבילי אופניים בכל שכונות העיר.
יונה יהב: לפי תוכנית האב שאושרה כאמור בעיריית חיפה, יוקמו בשנים הקרובות כ־185 ק”מ של שבילי אופניים בכל שכונות העיר
ציטוט מהכתבה שפורסמה בחודש מרץ 2018: “לפי תוכנית האב שאושרה כאמור בעיריית חיפה, יוקמו בשנים הקרובות כ־185 ק”מ של שבילי אופניים בכל שכונות העיר שיקשרו אותן למרכזי תחבורה, מוסדות חינוך ועוד. התוכנית הוכנה במימון משרד התחבורה, על ידי צוות מומחים שלו היו שותפים מהנדסי תנועה ואדריכלי נוף באגף לתכנון תנועה ודרכים בעיריית חיפה, חברת יפה נוף, משרד אב אדריכלות נוף ומשרד בשיר עבד אלראזק תכנון תנועה.
השבילים יופרדו מנתיבי הנסיעה והמדרכות. תוקם מערכת תאורה שתאפשר רכיבת לילה, מתקני חנייה לאופניים, ברזיות ומוקדי התרעננות. כן יבוצעו עבודות גינון שיכללו נטיעת עצים בוגרים כדי להעניק צל לרוכבים. בהמשך יוקמו עמדות להשכרת אופניים. התוכנית, שעלותה כ־100 מיליון שקל, תבוצע בשלבים: תחילה מתוכנן שביל אופניים רצוף בין קריית חיים לחוף הסטודנטים. השביל יעבור דרך העיר התחתית. בהמשך יחובר השביל המרכזי לשכונות החוף, אזורי התעסוקה ומרכזי הפנאי בעיר התחתית, קמפוס הנמל, בת גלים, קריית אליעזר, נאות פרס, רמת הנשיא, נווה דוד, פארק מת”מ, פארק מדעי החיים, אצטדיון סמי עופר, קניון חיפה וקסטרא.
במקביל, מתוכננים שבילי אופניים לנשר במסגרת הארכת המטרונית בין חיפה לנשר. ראש העיר יונה יהב: “למרות המבנה ההררי, החלטנו למצב את חיפה כמרכז ארצי לרכיבת אופניים”. סוף ציטוט.
כתבות קשורות (מהשנים 2010-2015):
- 100 מיליון שקל יושקעו בשבילי אופניים חדשים בחיפה (עמ’ 15)
- מקומון ‘חי-פה’, 24.2.2014, ‘התגלתה תכנית אב גנוזה לשבילי אופניים בחיפה’
- תכנית אב למערכת רכיבה על אופניים במרחב חיפה והקריות (2008) – מילול-קורן עבור יפה נוף
- קול גלגל: מקדמים שינוי בתכנון העיר למען רוכבי האופניים
- בקרוב בחיפה והקריות: תחנות להשכרת אופניים
- צילום מצב – שבילי האופניים בעיר חיפה
- מקל בגלגלים: אין שבילי אופניים
- מה מציעות הערים השונות לרוכבי האופניים בישראל?
- הכרמלית נפתחת לאופניים. בשאר חיפה (40% מישורית!) מסרבים לעשות שבילי אופניים
- עיר עם עתיד: בכרמלית אפשר לנסוע עם אופניים
- עיריית חיפה מקימה שבילי אופניים לאורך חופי הרחצה בחיפה וקרית חיים
- סכנת חיים לרוכבי האופניים ברחבי חיפה
- עליית מדרגה: חיפה בשביל האופניים
- ענף האופניים בחיפה תופס תאוצה
- Top 10: Bicycle-Friendly Cities
הבטחות ללא כיסוי
בעקבות הפרסום פניתי ליואב דנצינגר, מנהל אגף לתכנון תנועה, דרכים ונוף בעיריית חיפה והפניתי אליו מספר שאלות במטרה לאמת את הפרסום ולפרסם זאת באתר. תשובותיו היו כלליות מדי, ולכן חזרתי וביקשתי ממנו להיות ספציפי. תשובתו היתה “כפי שכתבתי יש 3 שבילים באורך 15 קמ בביצוע כרגע. 15 קמ במכרזים. עוד 20 קמ בתכנון מפורט. ועוד עשרות בהליכי תכנון. התקציב נמצא במסגרת תקציב הפיתוח של העירייה וחברת יפה נוף.”
גם זו היתה תשובה מלאת הבטחות ללא הפנייה לתכניות ולתקציבים, ולכן פניתי אליו פעם נוספת. בין השאר כתבתי לו: “הפוסט עתיד להציג, לצד ההכרזה האחרונה על התכנית לסלילת שבילי אופניים, הכרזות קודמות של ראש העיר בעניין שבילי אופניים שמעולם לא יושמו, ומכאן החשש שגם הפעם מדובר בהצהרות בלבד ומכאן הבקשה לפירוט הכולל תקציבים מאושרים, ככל שיש כאלה. בסופו של יום, ראשי ערים לא תמיד מקיימים את הבטחותיהם. חיפה, במבחן התוצאה (אבל לא רק), נתפשת כעיר שראש העיר שלה, יונה יהב, לא מעוניין בסלילת שבילי אופניים (בדומה לצבי בר ראש עיריית רמת גן לשעבר ויצחק רוכברגר ראש עיריית רמת השרון לשעבר שהתנגדו לסלילת שבילי אופניים או בדומה ליהודה בן חמו ראש עיריית כפר סבא לשעבר וזאב בילסקי ראש עיריית רעננה לשעבר שהצהירו על כוונות לסלול שבילי אופניים אולם לא עמדו בהתחייבויותיהם לקידום תחבורת אופניים). ייתכן שיש שינוי אמיתי בגישתו של ראש העיר יונה יהב כלפי תחבורת אופניים אבל חובת ההוכחה עליו, לאור הצהרות קודמות ותכנית אב קודמת שלא יושמה. אם, כפי שכתבת בתשובתך, מספר רב של שבילים (לצרכי תחבורת אופניים) מתוכנן לביצוע בשנתיים הקרובות, אני מניח שהדבר מתבטא כבר בתקציב 2018, לכן אשמח אם תוכל לשלוח לי מראי מקום לסעיפים התקציביים הרלבנטיים בתקציב לשנת 2018 בצירוף הסברים לסכומים שהוקצו ובצירוף מספרי השוואה לשנים קודמות כדי שהשינוי יבלוט. בשלב הבא, לאחר שתפרסמו באתר העיריה את התכנית המאושרת ואת הרשימה המלאה של השבילים לביצוע (כולל אומדני לוחות זמנים), תוכל לשלוח לי את המידע והקישורים לצורך פרסום פוסט נוסף באתר bike2work.co.il
גם דובר עיריית חיפה לא משיב
לאחר שלא קיבלתי תשובות מיואב דנציגר, פניתי לצחי טרנו, דובר עיריית חיפה, והפניתי אליו את השאלות עליהן לא קיבלתי תשובה:
– האם התכנית פורסמה והיא זמינה באמצעות האינטרנט? [תשובה חלקית של יואב דנציגר: התוכנית בשלבי אישור סופיים ותפורסם באתר האינטרנט של העירייה].
1. האם יש תכנית חומש ליישום תכנית האב? [לא נמסרה תשובה ע”י יואב דנציגר]
2. האם יש מפות זמינות לצפיה באינטרנט של תכנית החומש לשבילי אופניים? [לא נמסרה תשובה ע”י יואב דנציגר]
3. מהם אבני הדרך הבאות ליישום התכנית? [נמסרה תשובה כללית, לא מפורטת ולא מספקת ע”י יואב דנציגר – יש 3 שבילים באורך 15 קמ בביצוע כרגע. 15 קמ במכרזים. עוד 20 קמ בתכנון מפורט ועוד עשרות בהליכי תכנון].
4. מהם לוחות הזמנים של אבני הדרך? [לא נמסרה תשובה ע”י יואב דנציגר]
5. אילו אבני דרך תוקצבו בתקציב 2018 ומה גודל התקציב שיועד לתכנית בשנת 2018? [לא נמסרה תשובה ע”י יואב דנציגר]
6. רשימת שבילים (מוצא-יעד וייעוד יוממות/נופש) בתכנית האב. [לא נמסרה תשובה ע”י יואב דנציגר]
7. תמונות מהשבילים שבביצוע. [לא נמסרה תשובה ע”י יואב דנציגר]
דובר עיריית חיפה בחר שלא השיב לשאלות שהפניתי אליו, ומכאן המסקנה הברורה שההודעה לעיתונות שבעקבותיה פורסמה הכתבה דלעיל היתה נסיון נוסף של יונה יהב להראות שהוא פועל לקידום תחבורת אופניים לקראת הבחירות לראשות העיר כשבפועל הוא ממש לא עושה זאת.
עמרי שפר על הצהרות הסרק של יונה יהב בנושא האופניים לאורך השנים
עמרי שפר, חבר בצוות ‘חיים בחיפה’ בראשות ד”ר עינת קליש רותם, רכז חיפה בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’ (יוני 2017): התעורר בי פרץ נוסטלגיה עקב ההכרזות האחרונות של יונה יהב על הפיכת ״חיפה למרכז ארצי לרכיבת אופניים״. לא תאמינו כמה הצהרות שווא יצאו מהפה שלו לאורך השנים.
נובמבר 2018: עינת קליש רותם זוכה בבחירות לראשות עיריית חיפה
בבחירות לראשות עיריית חיפה זכתה עינת קליש רותם אשר ללא ספק תשנה את סדרי העדיפויות ותקדם את תחבורת האופניים בחיפה.
ובחודש דצמבר 2018 – יונה יהב מדבר לראשונה אחרי ההדחה בראיון לעיתון ‘ישראל היום’, ולא מבין מדוע הבוחרים הדיחו אותו. ובכן, ההבטחות לשבילי אופניים שיונה יהב הבטיח, והבטיח, והבטיח אך לא קיים, היו סיבה טובה.
לרכישה באתר (פרסומת)
אתר זה הינו אתר חברתי שתורם חלק מהכנסות החנות שבו לפעילות חברתית וסביבתית ובדרך כלל נעשית ‘מאחורי הקלעים’. הכנסות אלו תשמשנה אותנו לפיתוח ולהפעלת פרוייקט ייחודי שמטרתו לעודד עובדים להגיע לעבודה באופניים (פרויקט שהרשויות אינן מוכנות לממן את פיתוחו), משמע ברכישת מוצרים בחנות זו אתם מסייעים להפחתת עומסי תנועה (פחות רכבים על הכביש); להפחתת עומסים על מערכת הבריאות (פעילות גופנית מונעת מחלות, מאריכה חיים ותורמת לאיכות החיים); ולהפחתת פליטת גזי חממה (אשר גורמים להתחממות הגלובלית ולשינויי האקלים).