מאת ערן שחורי, רכז פעילות ‘רוכבים לעבודה’ בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’.
תאריך פרסום: 4/9/2009
כמה פחמן דו-חמצני נפלט בכל קילומטר נסיעה?
כמה גז CO2 פולטת מכונית משפחתית ממוצעת (טויוטה קורולה) בנסיעה של 1 ק”מ?
מכונית משפחתית ממוצעת (טויוטה קורולה) פולטת כ-160 גרם של פחמן דו-חמצני לכל קילומטר. כמות הפליטה של גז ה-CO2 בדגמים שונים בתנאים אופטימליים נעה בתחום שבין 103 גרם CO2 לק”מ לבין 376 גרם CO2 לק”מ.
הנתונים הינם נתוני יצרן בתנאים אופטימליים. אנו משתמשים בנתוני יצרן לצורך חישוב שמרני, אבל רשויות במדינות אחרות משתמשות לצורך חישובים דומים בנתוני פליטות גבוהים בהרבה, אשר לוקחים בחשבון גם את פליטת פחמן דו-חמצני אשר נוצר בעת ההפקה, ההובלה וכד’ (full cycle analysis). נתוני פליטה יכולים לפיכך להגיע ל-350 גרם CO2 לק”מ. מכאן, שכל תוצאות החישובים המוצגים להלן, הינם אומדני מינימום, והזיהום האמיתי הוא ככל הנראה כפול מהתוצאות שמוצגות להלן.
בנוסף לגז CO2 נפלטים מזהמים נוספים אשר גורמים למחלות ולתמותה, אבל במאמר זה אנו מתייחסים רק לנתוני הפליטה של CO2.
להמחשה, דמיינו מיכל משחת נעליים במשקל 50 גרם. בכל קילומטר נסיעה אנחנו פולטים לסביבה 3-7 מיכלים כאלו, אבל מכיוון ש-CO2 הוא גז, אז אנחנו מדברים על מיכל בנפח גדול בהרבה. אנחנו מצפים ש”הסביבה” תנקה אחרינו, אבל מכיוון שהיא לא מצליחה לקלוט את הכל, חלק מהגז מצטבר באטמוספירה כשכבה שמונעת מחום כדור הארץ להיפלט (ממש כמו חממת פרחים) וגורם להתחממות הגלובלית.
נתונים מחושבים:
כמה CO2 פולטת מכונית משפחתית ממוצעת שנוסעת 18,000 ק”מ בשנה?
מכונית שנוסעת 18,000 ק”מ בשנה (מרחק שנתי ממוצע שנוסעת מכונית משפחתית) פולטת 2,880 ק”ג פחמן דו-חמצני בשנה.
כמעט 3 טון בשנה.
כמה CO2 פולטת מכונית משפחתית (טויוטה קורולה) בנסיעה של שעה אחת במהירות 90 קמ”ש (ת”א-חיפה)?
בנסיעה רגילה של שעה בכביש בינעירוני בה עוברים מרחק של 90 ק”מ, נפלטים מהמכונית כ-14.5 ק”ג פחמן דו-חמצני.
כמה CO2 פולטת מכונית משפחתית (טויוטה קורולה) בכל יום בנסיעה לעבודה המרוחקת 8 ק”מ ממקום מגורנו (16 ק”מ ביום)?
מכונית שנוסעת 16 ק”מ ביום (מרחק הנסיעה היומי לעבודה של עובדים רבים שמגיעים לעבודה ברכבם הפרטי), פולטת 2.5 ק”ג פחמן דו-חמצני. (חישוב 16 ק”מ כפול 160 גרם לק”מ).
כמה CO2 פולטת במהלך שנה מכונית משפחתית שנוסעת למקום עבודה המרוחק 8 ק”מ ממקום מגורנו (16 ק”מ ביום)?
בהנחה של 20 ימי עבודה בחודש, מכונית שנוסעת 16 ק”מ ביום פולטת כ-600 ק”ג פחמן דו-חמצני בכל שנה. למעלה מחצי טון.
כמה עצים נדרשים כדי לספוג את הפחמן הדו חמצני שנפלט במשך שנה מרכב שבעליו גר 8 ק”מ ממקום העבודה?
בהנחה שעץ ממוצע קולט 10 ק”ג פחמן דו-חמצני לשנה, יידרשו 60 עצים ש”יעבדו” רק לטובת הרכב הזה במשך השנה לצורך קליטת כמות הפחמן הדו-חמצני שנפלטה מהמכונית במשך שנה, אשר עומדת כאמור על 600 ק”ג.
כמה CO2 חוסכים ברכיבה לעבודה באופניים?
מניעת פליטת CO2 בכל יום שמשאירים את הרכב הפרטי בבית ומגיעים לעבודה באופניים:
מכונית ממוצעת פולטת כ-160 גרם CO2 בכל קילומטר נסיעה (מבלי להתייחס לכמות הנפלטת בתהליך ההפקה וההולכה).
כאמור לעיל, אנו משתמשים בנתוני יצרן אלו לצורך חישוב שמרני, אבל רשויות במדינות אחרות משתמשות לצורך חישובים דומים בנתוני פליטות גבוהים בהרבה, אשר לוקחים בחשבון גם את פליטת פחמן דו-חמצני אשר נוצר בעת ההפקה, ההובלה וכד’ (full cycle analysis). נתוני פליטה יכולים לפיכך להגיע ל-350 גרם CO2 לק”מ. מכאן, שכל תוצאות החישובים המוצגים להלן, הינם אומדני מינימום, והזיהום האמיתי הוא ככל הנראה כפול מהתוצאות שמוצגות להלן.
עובד שמתגורר במרחק של 5 ק”מ ממקום העבודה ובוחר להגיע לעבודה באופניים במקום ברכבו הפרטי (10 ק”מ לעבודה וחזרה), ימנע את פליטתו של גז CO2 במשקל 1.6 קילוגרם בכל יום.
עובד שמתגורר במרחק של 8 ק”מ ממקום העבודה ובוחר להגיע לעבודה באופניים במקום ברכבו הפרטי (16 ק”מ לעבודה וחזרה), ימנע את פליטתו של גז CO2 במשקל 2.5 קילוגרם בכל יום.
פוטנציאל מניעת פליטת CO2 אם תושבי תל אביב יגיעו לעבודה באופניים במקום ליסוע ברכב פרטי:
בעיר תל אביב מתגוררים כ-370,000 עובדים, מתוכם כ-70,000 מתגוררים במרחק קטן מ-5 ק”מ ממקום עבודתם. זהו מרחק סביר לרכיבה על אופניים.
אם 7,000 עובדים שמתגוררים במרחק של 5 ק”מ ממקום עבודתם, ועוד 3,000 עובדים שמתגוררים במרחק של 8 ק”מ ממקום עבודתם יגיעו לעבודה באופניים, מה יהיה משקל CO2 שפליטתו תימנע בכל יום? נחשב:
(7,000 עובדים כפול 10 ק”מ ליום (לעבודה וחזרה) כפול מניעת זיהום של 160 גרם CO2 לקילומטר) = 11.2 טון CO2 בכל יום עבודה.
ועוד
(3,000 עובדים כפול 16 ק”מ ליום (לעבודה וחזרה) כפול מניעת זיהום של 160 גרם CO2 לקילומטר) = 8 טון CO2 בכל יום עבודה.
שווה
מניעת פליטה של כ-20 טון CO2 ביום אחד.
משקל CO2 שפליטתו תימנע במהלך שנה, אם פעם בשבוע 10,000 עובדים ישאירו את הרכב הפרטי בבית ויגיעו לעבודה באופניים
פעם בשבוע משאירים את הרכב הפרטי בבית ומגיעים לעבודה באופניים = 48 ימים בשנה משאירים את הרכב בבית.
בכל יום בו יגיעו 10,000 עובדים לעבודה באופניים (מרחק של 5-8 ק”מ ממקום העבודה) תימנע פליטה של כ-20 טון CO2
בכל שנה בה יגיעו 10,000 עובדים לעבודה באופניים רק פעם בשבוע תימנע פליטה של כ-1,000 טון CO2.
כאמור לעיל, השתמשנו בנתונים המתאימים לתנאים אופטימליים, משמע בתנאי אמת הפליטות שתיחסכנה יכולות להיות אף כפולות, בנוסף לתועלות הנוספות שנובעות מרכיבה על אופניים לעבודה במקום נסיעה ברכב פרטי.
כתבות קשורות:
- פרסומת של רשות התחבורה של לונדון (וידאו, יוטיוב) – עדיף לך עם אופניים
-
חוויית הרכיבה הביתה אחרי העבודה (וידאו, יוטיוב)
- 10 סיבות להתחבר לאופניים
- ימי רוכבים לעבודה בהרצליה אוקטובר 2013
- ימי רוכבים לעבודה בהרצליה יוני 2014
- יום ‘רוכבים לעבודה בהרצליה’ – מאי 2016
- המוטיב המרכזי בסובב תל אביב 2019 – רוכבים לעבודה