דרישה ממשרד התחבורה ומהכנסת בקשר לאופניים החשמליים: להוסיף קטגוריות ולתקן את תקנות התעבורה
מאת ערן שחורי, רכז ‘רוכבים לעבודה’ וחבר בצוות ‘מדיניות ציבורית’ בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’ שמקדמת את תחבורת האופניים בישראל. העמדה המובעת בפוסט מייצגת את עמדתו של הכותב ואינה מייצגת בהכרח את עמדת העמותה.
תאריך פרסום: 12.5.2019
תודה לצ’רי וולסגרוב (Ceri Woolsgrove), קצין המדיניות (Policy Officer) של פדרציית רוכבי האופניים האירופית (ECF – European Cycling Federation) על הסיוע.
הסרת הגבלת מהירות באופניים חשמליים / שדרוג כוח ומהירות
“קניתם אופניים חשמליים 250W מחנות, המחיר היה מפתה, אבל תוך כמה ימים אתם פתאום מגלים שהאופניים זוחלים ואפילו לא מצליחים לסחוב אתכם עם הקניות חזרה הביתה? המוכר בחנות אמר שהסוללה תעשה 30 ק”מ, אבל במציאות היא לא מצליחה לסיים אפילו 14 ק”מ לפני שהיא מתנתקת?” כך מתחילה כתבה שמסבירה כיצד לשדרג אופניים חשמליים “חוקיים” שנרכשו בחנות ולהפוך אותם לאופניים חשמליים מהירים וחזקים. בהמשך מובאות האופציות לשידרוג:
אופציה א’ – שדרוג בסיסי
האופציה הראשונה הינה הקלה והזולה ביותר, להחליף את בקר המנוע 250W לבקר מנוע 350W פתוח ואיכותי, מה שייוסיף לרוב עוד כ-5-9 קמ”ש וגם ישפר את כוח המנוע בזינוק ועליות ב-10-15%. אם אין לאופניים ידית תאוצה (מצערת) אז יש להתקין אחת כזאת. התוצאות של השיפורים תלויות וקשורות למצב הסוללה שלכם שחייבת להיות מספיק חזקה כדי לספק למנוע יותר זרם דרך בקר ה-350W.
אופציה ב’ – שדרוג מערכת + סוללה
האפשרות המקצועית והמלאה יותר היא לשדרג את המערכת החשמלית ל-48V, מה שאומר להחליף את הסוללה לסוללת ליתיום איכותית במתח גבוה יותר (למשל אם יש לכם 36V אז להחליף ל-48V) ולהתקין בקר מנוע 350W 48V פתוח ואיכותי (ללא הגבלת מהירות). שדרוג המערכת של האופניים החשמליים ל-48V עם סוללה איכותית (סמסונג/פנסוניק) יכול לתת כ-35%–25% יותר כוח ומהירות (תלוי כמובן בסוג ואיכות המנוע), ולפעמים אף יותר מכך.
סוף ציטוט
הכתבה שהציטוטים דלעיל מובאים ממנה מסבירה מהם הפריטים אותם יש לשדרג כדי להפוך אופניים עם מנוע עזר חשמלי שעומדים בתקנות התעבורה והתקן הישראלי לכלי תחבורה שונה, שאינו מותר בנסיעה בישראל.
כתבות קשורות:
- תגובה לכתבה “כן, אנחנו רוכבים על קורקינטים ואופניים חשמליים, אבל זה לא אומר שמגיע לנו למות.”
- תיעוד: רוכב אופניים חשמליים נופל ונפצע לאחר ששוטר תנועה מנסה לתפוס אותו בגין עבירות תנועה
יש מקום להוסיף קטגוריות חדשות שנחשבות היום לבלתי חוקיות
אנחנו מתנגדים לשידרוגים הפיראטיים האלו, אבל מכיוון שכ-95% מהאופניים החשמליים בישראל הם אופניים חשמליים לא חוקיים, משמע הם נותנים מענה לצורך ומספקים חלופה לרכב פרטי, ומכיוון שאנחנו מעוניינים לקדם את תחבורת האופניים בישראל, ובכלל זה של אופניים חשמליים, יש מקום להוסיף קטגוריות חדשות שנחשבות היום לבלתי חוקיות ולאפשר לאופניים חשמליים חזקים יותר ומהירים יותר לנוע בכבישים. מנגד, יש להטיל על האופניים החשמליים המהירים כללים וחובות שלא מוטלים על אופניים רגילים ועל אופניים עם מנוע עזר חשמלי (מנוע העזר מתנתק כשמהירות האופניים מגיע ל-25 קמ”ש). כך ייענה הצורך והביקוש לאופניים חשמליים מהירים וחזקים מחד, כאשר לרוכשי הכלים הללו יהיה ברור מהו המחיר שהם חייבים לשלם כדי לנהוג בכלי רכב אלה ומהן המגבלות המוטלות עליהם.
תקציר: תקנות התעבורה > שידרוג לא חוקי > כאוס > שינויי חקיקה >> הצעה לשינוי תקנות התעבורה והוספת קטגוריות חדשות לאופניים החשמליים
בתקנות התעבורה בישראל מוגדרים ‘אופניים בעלי מנוע עזר חשמלי’ כסוג האופניים החשמליים היחיד שמותר לנוע בישראל, אלא שבפועל, בעקבות שידרוג שנעשה באופן “פרטיזני” ובניגוד לחוק, מרבית האופניים החשמליים שנעים בישראל אינם עונים להגדרות התקן והתקנות, משמע מרבית רוכבי האופניים החשמליים בישראל עוברים על החוק. נסיעה בלתי זהירה של רוכבי אופניים חשמליים מהירים על מדרכות גרמה לכאוס שהוביל לשינויי חקיקה שפוגעים בכוונתו המקורית של המחוקק כאשר הגדיר את קטגוריית ‘אופניים עם מנוע עזר’ במטרה לעודד תחבורת אופניים כחלק מפתרון למשבר התחבורה בישראל שעוד צפוי להחריף (דוח מבקר המדינה מבקר בחריפות את שר התחבורה ישראל כ”ץ על המשבר התחבורתי שהוא הוביל אליו, ולא בכדי).
היבט חשוב נוסף שהשימוש באופניים חשמליים לא חוקיים מטיל על כלל הציבור הוא היבט הביטוח. למרות שמדובר בכלי רכב לא חוקיים, נאלץ לעיתים הציבור (באמצעות חברת “קרנית”) לשלם פיצוי לנפגעי צד ג’ בתאונות בהן היו מעורבים אופניים חשמליים לא חוקיים מבלי שבעליהם שילמו פרמיית ביטוח שמכסה אותם כנגד פגיעות בצד ג’ משמע הם בחרו לקחת על עצמם סיכונים, ובכלל זה את הסיכון לפגוע בצד ג’, כאשר הם מצפים שאחרים ישלמו עבור הסיכון שהם בחרו לקחת.
כדי לתת מענה חוקי לצורך קיים, מוצע להוסיף לתקנות התעבורה שתי קטגוריות נוספות של אופניים חשמליים מהירים יותר ובעלי הספק מנוע חשמלי גבוה יותר, בדומה לתקנות באירופה (EU). על הקטגוריות החדשות יש להחיל חובות מהן אמורים להיות פטורים הרוכבים על אופניים בעלי מנוע עזר.
התכונות המבדילות בין ‘אופניים עם מנוע עזר’ לבין ‘אופניים חשמליים’ הן: א) המהירות בה מופסקת פעילותו של המנוע החשמלי; ב) הספק המנוע החשמלי, ג) האמצעי באמצעותו מופעל המנוע החשמלי (מצערת ידנית ו/או פדלים). אופי השימוש בקטגוריות השונות ייבדל לפי גיל מינימלי לרכיבה, היכן מותר והיכן אסור לרכוב/לנסוע, חובת חבישת קסדה, וחובת ביטוח צד ג’.
התנאי להוספת שתי קטגוריות של אופניים חשמליים מהירים ו/או חזקים יותר מהקטגוריה הקיימת של אופניים עם מנוע עזר חשמלי הינה הפקת לקחים מהאכיפה הנוכחית, שאינה אפקטיבית שכן הינה בבחינת “לחפש את המטבע מתחת לפנס”. השוטרים והפקחים העירוניים עוצרים ומחלקים קנסות לרוכבי האופניים שרוכבים על המדרכה ו/או רוכבים ללא קסדה ו/או רוכבים כשטלפון בידם, כשבה בעת הם אינם בודקים אם כלי הרכב הדו-גלגליים שעצרו בגין רכיבה על מדרכה עומדים במגבלות תקנות התעבורה. לצורך אכיפה אפקטיבית יש לתת משאבים ואמצעים טכניים שיאפשרו להבדיל בין הקטגוריות השונות במטרה לאפשר לכל קטגוריה את המרחב שלה, מבלי לסכן את משתמשי הדרך האחרים (הולכי רגל, רוכבי אופניים, ונוסעים ברכב).
שבילי אופניים – הפרדה בין משתמשי דרך במהירויות שונות
במקביל להוספת הקטגוריות כאמור, על משרד התחבורה והרשויות העירוניות לשלב ידיים ולקדם במהירות סלילת רשת שבילי אופניים שתאפשר להפריד בין הולכי הרגל, רוכבי אופניים שמהירותם עד 25-30 קמ”ש, וכל השאר.
עד שתוקם רשת שבילי אופניים, ולאור הגידול במספר תאונות האופניים במקומות בהם אין שביל אופניים, יש לאפשר לאופניים רגילים לרכוב על מדרכות בצורה זהירה שאינה מסכנת את הולכי הרגל. לאופניים עם מנוע עזר יש לאפשר לרכוב על מדרכות, בצורה שלא תסכן את הולכי הרגל, במהירות שלא תעלה על 16 קמ”ש (מתחת למהירות בה המנוע מתנתק, שהינה 25 קמ”ש), ובתנאי שלא נעשו מעקפים שנועדו לשדרג את האופניים עם מנוע עזר לקטגוריה של אופניים/קטנוע חשמלי.
מצב קיים: ‘אופניים עם מנוע עזר’ בתקנות התעבורה
הגדרת ‘אופניים עם מנוע עזר חשמלי’
תקנות 123-134 בתקנות התעבורה, העוסקות באופניים, חלות, בשינויים המחוייבים, גם על אופניים עם מנוע עזר. התקן הישראלי לאופניים עם מנוע עזר נקבע בהתאם לדרישות התקן האירופי EN15194.
“אופניים עם מנוע עזר” – אופניים בעלי שני גלגלים המורכבים זה אחרי זה, שמותקן בהם מנוע חשמלי, עומדים בדרישות תקן רשמי ת”י 15194 – אופניים: “אופניים עם מנוע עזר חשמלי – דרישות בטיחות ושיטות בדיקה” שהתקיימו בהם כל אלה:
(1) ההספק המרבי של המנוע אינו עולה על 250 וואט;
(2) המנוע החשמלי מופעל באמצעות דוושות האופניים למעט בתחילת הרכיבה (בלבד!);
(3) מורכבת בהם מצערת המאפשרת שליטה רציפה בהספק המנוע באמצעות היד, המפסיקה את פעולתה במהירות העולה על 6 קמ”ש (משמע מעל מהירות 6 קמ”ש המנוע מופעל רק באמצעות דיווש, כפי שנדרש בסעיף 2 דלעיל);
(4) כוח המנוע יורד עם העלייה במהירות האופניים ומפסיק את פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ”ש;
(5) מותקנים עליהם צופר או פעמון, תאורה קדמית ואחורית, ומחזירי אור.
מדוע חשוב לדווש גם באופניים חשמליים ולא לבטל את הדיווש כאמצעי שמפעיל את המנוע כפי שעושים מרבית רוכבי האופניים החשמליים?
הדיווש חשוב לבטיחות הרוכב ושאר משתמשי הדרך כיוון שהוא מחייב להניח את שתי הרגליים משני צידי האופניים דבר שמגדיל את יציבות הרוכב משמע הסיכון לתאונה קטן. בנוסף, ביצוע פעולה אקטיבית (דיווש) לא מאפשר לרוכב להניח את רגליו על שלדת האופניים (כפי שנראה בתמונה) ולפיכך הסיכוי שרוכב אופניים בעלי מנוע עזר חשמלי יהיה שקוע בצפייה או בכתיבת הודעות בסמארטפון במהלך הרכיבה קטן באופן משמעותי, ומכאן שהסיכוי להתרחשותה של תאונה קטן באופן משמעותי.
2014: המחוקק מעודד רכיבה על אופניים עם מנוע עזר חשמלי
התקן הישראלי לאופניים עם מנוע עזר פורסם בשנת 2014 (תקופה ארוכה לאחר שפג תוקפן של תקנות זמניות אשר לא נאכפו גם כאשר היו בתוקף, כתוצאה ממחדלים מתמשכים של משרד התחבורה שלא עדכן את תוקף התקנות, של משרד הכלכלה שלא מנע מכירה של אופניים חשמליים לא תקניים, ושל המשטרה שלא פעלה למניעת נסיעה על אופניים חשמליים לא חוקיים).
מטרת קביעת תקן ברור שמבוסס על התקן האירופי ל-Pedelecs – Pedal Assisted electric Bicycles הייתה לקבוע קו ברור בין המותר לבין האסור. החשש היה שרוכבי האופניים החשמליים המהירים, שנסעו על שבילי האופניים במהירויות של 30-50 קמ”ש (ולעיתים אף יותר) יפגעו ברוכבי האופניים הרגילים וברוכבי אופניים בעלי מנוע עזר תקניים שנסעו כחוק, משמע שהמנוע מתנתק במהירות 25 קמ”ש.
כאשר אומץ בשנת 2014 התקן הישראלי לאופניים עם מנוע עזר (ת”י 15194) ועודכנו תקנות התעבורה הקשורות לאופניים חשמליים עם מנוע עזר, פטר המחוקק את הרוכבים על אופניים עם מנוע עזר חשמלי מחובת רישום ורישוי ומחובת החזקה ברישיון נהיגה. גיל המינימום של הרוכב היה 14 לרכיבה על שביל אופניים ו-16 לרכיבה על הכביש. מתוך ראייה שמדובר באופניים (עם מנוע עזר) נקבע שאין חובה לרכוש ביטוח צד ג’. בדומה לאופניים רגילים, חבישת קסדה היתה חובה למעט על בגירים בדרך עירונית.
אלא שתקנות לחוד ומציאות לחוד. גם אחרי שנקבעו התקנות החדשות, ובהיעדר אכיפה של משרד התחבורה, משרד הכלכלה, והמשטרה, מרבית רוכשי האופניים החשמליים שידרגו אותם בניגוד לחוק במעמד הקנייה או מיד לאחריה באמצעות מעקף של הבקר החשמלי. מעקף הבקר/פקד ששולט על המנוע החשמלי איפשר למנוע החשמלי לפעול בלחיצה על מצערת יד בלבד (מבלי צורך לפדל). שינוי נוסף שנעשה בבקר החשמלי איפשר לאופניים להגיע למהירויות גבוהות בהרבה מ-25 קמ”ש. חלק מהאופניים החשמליים נבנו באופן עצמאי באמצעות “קיט” מיובא שהכיל מנוע חזק שאיפשר להפוך אופני שטח רגילים לאופניים מהירים. אופניים משודרגים אלו הצטרפו לאופניים החשמליים המשודרגים שכבר נסעו בישראל בתקופה שבה השימוש בהם היה לכאורה בתחום האפור, תקופה בה לא היו בתוקף תקנות זמניות שפג תוקפן כתוצאה ממחדל של מנהלים במשרד התחבורה. בפועל, למעלה מ-95% מהאופניים החשמליים הם אופניים חשמליים משודרגים שלא כחוק שנעשו בהם מעקפים לבקר ו/או המנוע בעל הספק גבוה מהמותר.
מדוע בוטלו הקלות שניתנו בעבר לרוכבי אופניים עם מנוע עזר חשמלי?
על פי תקנות התעבורה, חובה לרכוב על שבילי אופניים ובהיעדר שביל אופניים, חובה לרכוב על הכביש. עד שנת 2014 תקנה זו לא נאכפה כלפי אופניים רגילים בתמיכת המשטרה כיוון שרוכבי אופניים והולכי רגל ידעו “להסתדר” במרחב המשותף, וכיוון שהיה ברור לכל הגורמים שהסכנה ברכיבה על הכביש היתה גדולה.
התנהגות מסוכנת של חלק מרוכבי האופניים החשמליים על המדרכה עליה רכבו מחשש לסכן את חייהם בכביש, הובילה לגידול במספר הנפגעים מקרב רוכבי האופניים החשמליים ומקרב הולכי הרגל, דבר שהוביל לשינויי חקיקה שעיקרו מתוכן את ההקלות שנתן המחוקק בשנת 2014 ל”אופניים עם מנוע עזר”. חלק משינויי החקיקה הרעו גם את מצבם של אופניים רגילים. על כל סוגי האופניים (למעט חריגים) נאסרה הרכיבה על מדרכות, למרות שבמקרים רבים רוכבי אופניים שרוכבים על הכביש מסכנים את חייהם.
כתבה קשורה:
מונולוגים מהסוללה (דרור פויר, גלובס)
שינויים שבוצעו בתקנות התעבורה כתוצאה מפגיעה בהולכי רגל
היעדר שבילי אופניים במרבית הערים בישראל גרם לעלייה משמעותית במספר התאונות בהן נפגעו הולכי רגל ולעלייה במספר התאונות בהן היו מעורבים נערים שרכבו על אופניים חשמליים. כתוצאה, נעשו שינויי חקיקה. על אופניים עם מנוע עזר הוטלו חובות שהקטינו את היתרונות המקוריים שהמחוקק ביקש לתת להם. החל משנת 2015, גיל הרכיבה המינימלי עומד על 16 בכל מקום. החל מחודש ספטמבר 2018 נקבע איסור מפורש על רכיבה על מדרכה לכל סוגי אופניים. בחלק מהרשויות הותרה רכיבה על המדרכה לאופניים רגילים בלבד ברחובות שאינם ממותני תנועה ואין בהם שביל אופניים. החל מ-1 בינואר 2019 נאסר על רוכב אופניים חשמליים או קורקינט ממונע לרכוב על אותם כלים אם אין ברשותו רישיון נהיגה, אם טרם עבר את מבחן הקורס הייעודי הנלמד בבתי הספר ובמוקדים שונים בארץ, או אם לא ניתן לו אישור כשירות לרכוב על הכלים החשמליים. החל מ-1 בינואר 2019 חלה חובת חבישת קסדה על כל רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. הקנס על רכיבה על אופניים חשמליים ללא קסדה הועלה מ-250 ש”ח ל-1,000 ש”ח. החלטת ממשלה במסגרתה נקבעו התקנות החדשות קבעה כי יוקם צוות מקצועי המשותף למשרדי התחבורה, המשפטים והפנים ונציג מרכז שלטון מקומי שימנה שר הפנים, שיבחן את האפשרויות לרישום וסימון של כלי רכב חשמליים וניהול מאגר הכלים בין היתר באמצעות הרשויות המקומיות. במאמר מוסגר נזכיר שהחוק לקידום תחבורת אופניים (אותו אנחנו מנסים לקדם מזה זמן רב), שאחד מסעיפיו קובע שעל רשות מקומית חלה חובה לסלול שבילי אופניים, נחסם בועדת שרים לענייני חקיקה.
שבילי אופניים נועדו לאופניים, לא לקטנועים
צילם: בועז רייז
בסרטון נראים קטנועים שעולים על שביל אופניים ורוכבים עליו. מרגיז, נכון? הקטנועים האלו לא צריכים לנסוע על שבילי אופניים, נכון? אבל מה באמת ההבדל בין קטנוע לאופניים חשמליים שהבקר החשמלי שמגביל את מהירותם בוטל ו/או המנוע והסוללה הוחלפו כך שרוכבים עליהם במהירות של 30-50 קמ”ש ויש כאלו שאף מגיעים ל-80 קמ”ש?
על שבילי אופניים צריכים להיות אופניים רגילים ואופניים בעלי מנוע עזר חשמלי שמהירותם עד 25 קמ”ש (ת”י 15194), כפי שמוגדר בחוק ובתקנות התעבורה. אופניים חשמליים מסוגים אחרים לא צריכים לנסוע על שבילי אופניים, ממש כמו שאיננו מעוניינים שקטנועים יסעו על שבילי אופניים.
על פי הצעתנו, אחת הקטגוריות החדשות של אופניים חשמליים אותן אנחנו מציעים להוסיף לתקנות התעבורה תורשה אף היא לנוע על שבילי אופניים (זו שגם המנוע שלה מתנתק במהירות 25 קמ”ש) ועל האחרת, המהירה יותר, הדבר ייאסר.
בדקתם כבר מה יש בחנות שלנו?
אתר זה, שכפי שאתם רואים מנסה לקדם את תחבורת האופניים בישראל, הינו אתר חברתי שתורם חלק מהכנסות החנות שבו לפעילות חברתית וסביבתית. הכנסות אלו תשמשנה אותנו לפיתוח ולהפעלת פרוייקט ייחודי שמטרתו לעודד עובדים להגיע לעבודה באופניים. כשתרכשו בחנות תסייעו לנו בפעילות שמטרתה הפחתת עומסי תנועה (פחות רכבים על הכביש); הפחתת עומסים על מערכת הבריאות (פעילות גופנית מונעת מחלות, מאריכה חיים ותורמת לאיכות החיים); והפחתת פליטת גזי חממה (אשר גורמים להתחממות הגלובלית ולשינויי האקלים). למעבר לחנות לחצו כאן…
הצורך בהגדרת קטגוריות נוספות לאופניים חשמליים, בדומה לאירופה
כבר בעת שהוגדרה הקטגוריה “אופניים עם מנוע עזר” שמוגדרים כסוג של אופניים, היה צורך להוסיף קטגוריות נוספות, שהיו מאפשרות לאופניים חשמליים מהירים יותר ובעלי מנוע חשמלי עם הספק גבוה יותר לנוע על כבישי ישראל ובכך לספק צורך קיים שהאופניים עם מנוע עזר חשמלי לא מצליחים לספק. סיווג כזה היה מאפשר להחיל חובות ומגבלות על אותן קטגוריות מהן פטורים רוכבי אופניים עם מנוע עזר לפי ת”י 15194 (Pedelecs). היעדרו של סיווג כזה, למרות הצורך באופניים חשמליים בעלי מאפיינים אחרים, לצד היעדר אכיפה כנגד מי ששידרג באופן פיראטי, יצר ואקום שהביא למצב בו למעלה מ-95% מהאופניים החשמליים אינם חוקיים (בין אם הם נמכרים ככאלה בחנויות או שה”שידרוג” נעשה מיד לאחר הקניה), ולכאוס שהביא לשינוי בחוק ובתקנות התעבורה וגרם להורדת כל סוגי האופניים לכביש ולעלייה החדה במספר הנפגעים בתאונות אופניים ואופניים חשמליים.
למרות המחדל, מוטב מאוחר – יש להגדיר קטגוריות חדשות ולהחיל כללים שונים על הקטגוריות השונות
אנחנו מציעים למשרד התחבורה להוסיף שתי קטגוריות חדשות, הנהוגות באירופה, אשר תאפשרנה שימוש באופניים חשמליים עם מאפיינים שונים מאלו של אופניים עם מנוע עזר. על הקטגוריות החדשות תוטלנה חובות נוספות על אלו שמוטלות על אופניים רגילים ועל אופניים עם מנוע עזר. האכיפה המבוצעת היום, שנקבעה בעקבות חקיקת הפאניקה, היא אכיפה לא אפקטיבית כיוון שהשוטרים והפקחים העירוניים מתייחסים לכל אופניים עם מנוע כאל “אופניים חשמליים” מבלי לנסות לבדוק אם אלו אופניים תקניים או כאלו ששודרגו בניגוד לחוק. לכן הקטגוריות החדשות צריכות להיקבע לצד שינוי במדיניות האכיפה. יחד עם הוספת הקטגוריות יש לתת הנחיות חדשות לשוטרים ולפקחים כדי שיידעו להבדיל בין הקטגוריות השונות ולפתח אמצעים טכניים באמצעותם ייאכפו הכללים החדשים.
הקטגוריות הנוספות המוצעות (בנוסף לאופניים בעלי מנוע עזר):
בנוסף לאופניים עם מנוע עזר (Pedelecs לפי התקן האירופי EN15194) כמוגדר כיום בישראל בת”י 15194 ובתקנות התעבורה, מוגדרות באירופה גם הקטגוריות שלהלן, מבוססות על התקינה האירופית מס’ EN 168/2013:
אופניים חשמליים (Powered cycles) – המנוע החשמלי מתנתק במהירות של 25 קמ”ש, הספק מנוע עד 1,000 וואט, המנוע מופעל באמצעות פידול ו/או באמצעות מצערת יד. קטגוריה זו נקראת באיחוד האירופי L1e-A.
קטנועים חשמליים דו-גלגליים (mopeds) – המנוע החשמלי מתנתק במהירות של 45 קמ”ש, הספק מנוע עד 4,000 וואט, המנוע מופעל באמצעות מצערת יד. קטגוריה זו נקראת באיחוד האירופי L1e-B.
החובות שיש לקבוע בתקנות התעבורה לגבי רכיבה אופניים עם מנוע עזר ולגבי נסיעה על אופניים חשמליים:
כל שינויי החקיקה שנעשו בשנים האחרונות בחופזה ומתוך המצב שהתפתח בשטח, מתאימים לאופניים חשמליים מקטגוריה שמוגדרת באירופה כ-L1e-A מבלי שקטגוריה כזו הוגדרה בישראל, ובכך עיקרו את היתרונות של אופניים עם מנוע עזר חשמלי שהוספו לתקנות התעבורה בשנת 2014. לפיכך מוצע שבישראל תיקבענה שלוש קטגוריות לאופניים חשמליים – קטגוריה אחת של אופניים עם מנוע עזר (מנוע מופעל באמצעות פידול) ושתי קטגוריות של אופניים חשמליים (אופניים מונעים באמצעות מצערת), כפי שמוגדר באיחוד האירופי.
קטגוריה 1. “אופניים עם מנוע עזר”
אופניים בעלי שני גלגלים המורכבים זה אחרי זה, שמותקן בהם מנוע חשמלי, עומדים בדרישות תקן 15194 – אופניים: “אופניים עם מנוע עזר חשמלי – דרישות בטיחות ושיטות בדיקה” שהתקיימו בהם כל אלה:
(1) ההספק המרבי של המנוע אינו עולה על 250 וואט;
(2) המנוע החשמלי מופעל באמצעות דוושות האופניים למעט בתחילת הרכיבה (בלבד!), אז יכול המנוע להיות מופעל באמצעות מצערת יד בהתאם למגבלה בסעיף 4 להלן.
(3) כוח המנוע יורד עם העלייה במהירות האופניים ומפסיק את פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ”ש;
(4) מורכבת בהם מצערת המאפשרת שליטה רציפה בהספק המנוע באמצעות היד, המפסיקה את פעולתה במהירות העולה על 6 קמ”ש (משמע מעל מהירות 6 קמ”ש המנוע מופעל רק באמצעות דיווש, כפי שנדרש בסעיף 2 דלעיל);
(5) מותקנים עליהם צופר או פעמון, תאורה קדמית ואחורית, ומחזירי אור.
מוצע שעל אופניים בעלי מנוע עזר חשמלי (Pedal Assisted) רשאים לרכוב על שבילי אופניים או על כבישים ממותני תנועה שהמהירות המותרת בהם אינה עולה על 30 קמ”ש (ובתנאי שמיתון התנועה ייאכף!). בהיעדרו של שביל אופניים וכאשר הכביש אינו ממותן תנועה, הם יהיו רשאים לרכוב על המדרכה במהירות שלא תעלה על 16 קמ”ש (מתחת למגבלת המהירות המקסימלית שלהם) או על הכביש. מוצע שהאכיפה לגבי איסור רכיבה על מדרכה תיעשה רק לגבי אופניים חשמליים משתי הקטגוריות האחרות (המהירות והחזקות יותר, שאינן Pedal Assisted). את הרוכבים על אופניים עם מנוע עזר חשמלי (Pedal Assisted) יש לפטור מחובת רישום ורישוי ומחובת החזקה ברישיון נהיגה, למעט אם הם רוכבים על הכביש. גיל המינימום של הרוכב יהיה 14 לרכיבה על שביל אופניים ו/או על מדרכה (במקרים בהם אין שביל אופניים) ו-16 לרכיבה על הכביש. בדומה לאופניים רגילים, חבישת קסדה תהיה חובה למעט בגירים בדרך עירונית בה הם אינם חייבים לחבוש קסדה. אין חובה לרכוש ביטוח צד ג’. תאונה שיהיו מעורבים בה אופניים עם מנוע עזר חשמלי תוכר כתאונה שהצדדים בה מכוסים על ידי חברת ‘קרנית’, ובלבד שהאופניים עומדים בדרישות ת”י 15194 (משמע הם לא “שודרגו” באופן בלתי חוקי). הכיסוי הביטוחי הזה אמור להיות אחד התמריצים להעדיף את השימוש באופניים עם מנוע עזר חשמלי על פני האופניים החשמליים מהקטגוריות החזקות והמהירות יותר, בהן חובת הביטוח צד ג’ תחול על בעלי האופניים.
קטגוריה 2. אופניים חשמליים (Powered cycles) – קטגוריה L1e-A
המנוע החשמלי מתנתק במהירות של 25 קמ”ש, הספק מנוע עד 1,000 וואט, המנוע מופעל באמצעות פידול ו/או באמצעות מצערת יד.
על אופניים חשמליים (Powered cycles) מקטגוריה L1e-A תחול חובה לרכוב על שבילי אופניים ובהיעדר שביל אופניים תחול חובה לרכוב על הכביש, ובתנאי שהמהירות המותרת המקסימלית באותו כביש הינה 40 קמ”ש. מוצע שעל אופניים חשמליים מקטגוריה L1e-A יש להחיל חובת רישום ורישוי. על הרוכב עליהם להחזיק ברישיון נהיגה תקף או באישור שעבר את מבחן הקורס הייעודי הנלמד בבתי הספר ובמוקדים שונים בארץ. גיל המינימום של הרוכב יהיה 16. חובת חבישת קסדה על כל הרוכבים. על רוכב אופניים חשמליים (Powered cycles) חובה לבטח עצמו בביטוח צד ג’.
קטגוריה 3. קטנועים חשמליים דו-גלגליים (mopeds) – קטגוריה L1e-B
המנוע החשמלי מתנתק במהירות של 45 קמ”ש, הספק מנוע עד 4,000 וואט, המנוע מופעל באמצעות מצערת יד.
על קטנועים חשמליים דו-גלגליים מקטגוריה L1e-B חובה לנסוע על הכביש. יש להחיל על הקטנועים החשמליים חובת רישום ורישוי ועל הרוכב עליהם להחזיק ברישיון נהיגה תקף. גיל המינימום של נהג הקטנוע החשמלי יהיה 18. חלה על הרוכבים חובת חבישת קסדה. על הרוכב על קטנוע החשמלי חלה חובה לבטח עצמו בביטוח צד ג’.
ריכוז הכללים וההנחיות המוצעים לאופניים החשמליים
מומלץ לצפות בטבלה במסך של מחשב שולחני, כיוון שהיא טבלה רחבה שמוצגת רק באופן חלקי במסך של טלפונים סלולריים.
מאפיין/תקנה | אופניים עם מנוע עזר חשמלי מונע פדלים | אופניים חשמליים | קטנועים חשמליים דו-גלגליים | הערות |
---|---|---|---|---|
שם באנגלית | Pedal Assisted Electric Bicycles – Pedelecs | Powered cycles
L1e-A | Mopeds
L1e-B | |
תקן אירופי – EU | EN15194 | EU 168/2013 | EU 168/2013 | |
המהירות המקסימלית בה מתנתק המנוע החשמלי באופן אוטומטי | 25 קמ”ש | 25 קמ”ש | 45 קמ”ש | |
הספק מנוע | 250 וואט | 1,000 וואט | 4,000 וואט | |
המנוע מופעל באמצעות סיבוב פדלים | כן | אפשרי, לא חובה. | לא | |
הפעלה באמצעות מצערת יד | כן, אפשרי רק בתחילת הרכיבה במהירות נמוכה | כן | כן | |
המהירות המקסימלית בה מתנתק המנוע החשמלי באופן אוטומטי כאשר ההפעלה הינה באמצעות המצערת | 6 קמ”ש, חובה להניח את הרגליים על הפדלים בעת הרכיבה | 25 קמ”ש | 45 קמ”ש | |
חובה להניח את שתי הרגליים על הפדלים משני צידי האופניים בעת הרכיבה | כן | כן | כן | |
גיל הרוכב | 14 על שביל אופניים (או מדרכה בהיעדר שביל אופניים). 16 על כביש | 18 | 18 | |
מותרת רכיבה על המדרכה | כן, אם אין שביל אופניים. במקומות בהם אין שביל אופניים, יש לאפשר לאופניים רגילים לרכוב על מדרכות ולאופניים עם מנוע עזר יש לאפשר לרכוב על מדרכות במהירות שלא תעלה על 16 קמ”ש, ובתנאי שלא נעשו מעקפים שנועדו לשדרג את האופניים עם מנוע עזר לקטגוריה של אופניים/קטנוע חשמלי. | לא | לא | מחייב את הרשויות המקומיות לסלול שבילי אופניים כדי לבצע הפרדה בין תנועת הולכי הרגל לתנועת אופניים. |
מותרת רכיבה על שביל אופניים | כן | כן, ובתנאי שרוחב שביל האופניים מעל 3 מטר | לא | |
מותרת רכיבה על כביש | כן | כן | כן | |
חובה לחבוש קסדה | כן, למעט רוכבים מעל גיל 18 בדרכים עירוניות | כן | כן | |
נדרש ציון עובר בקורס ייעודי או אישור כשירות | לא | כן | לא. נדרש רשיון נהיגה | |
נדרש רשיון נהיגה | לא | לא | כן | |
ביטוח צד ג’ | לא | כן | כן | רוכבים ששידרגו אופניים עם מנוע עזר מסכנים את עצמם ואת זולתם מבלי לשלם עבור ביטוח כלשהו. מצב מסוכן לעצמם ולמשתמשי הדרך האחרים. |
הרכבת אנשים על האופניים | הרוכב לא ירכיב עליהם אדם, אלא אם הם עשויים לרכיבתם של אנשים במספר הרוכבים עליהם, ולא ירכב אדם על אופניים נהוגים בידי אחר אלא אם הם עשויים כאמור. | הרוכב לא ירכיב עליהם אדם, אלא אם הם עשויים לרכיבתם של אנשים במספר הרוכבים עליהם, ולא ירכב אדם על אופניים נהוגים בידי אחר אלא אם הם עשויים כאמור. | הרוכב לא ירכיב עליהם אדם, אלא אם הם עשויים לרכיבתם של אנשים במספר הרוכבים עליהם, ולא ירכב אדם על אופניים נהוגים בידי אחר אלא אם הם עשויים כאמור. | |
הרכבת אנשים על האופניים – גיל הרוכב | מי שטרם מלאו לו 14 שנה לא ירכיב אדם אחר על אופניים | כן | כן | |
חובת רישום | כן, לוחית רישום עירונית | כן, לוחית רישום עירונית | כן | |
חובת רישוי | לא | כן | כן | |
עונש בגין רכיבה על אופניים חשמליים ששודרגו באופן בלתי חוקי (וסיכון שאר משתמשי הדרך כתוצאה מכך) | החרמה + קנס | החרמה + קנס | החרמה + קנס | |
בדקתם כבר מה יש בחנות שלנו?
אתר זה, שכפי שאתם רואים מנסה לקדם את תחבורת האופניים בישראל, הינו אתר חברתי שתורם חלק מהכנסות החנות שבו לפעילות חברתית וסביבתית. הכנסות אלו תשמשנה אותנו לפיתוח ולהפעלת פרוייקט ייחודי שמטרתו לעודד עובדים להגיע לעבודה באופניים. כשתרכשו בחנות תסייעו לנו בפעילות שמטרתה הפחתת עומסי תנועה (פחות רכבים על הכביש); הפחתת עומסים על מערכת הבריאות (פעילות גופנית מונעת מחלות, מאריכה חיים ותורמת לאיכות החיים); והפחתת פליטת גזי חממה (אשר גורמים להתחממות הגלובלית ולשינויי האקלים). למעבר לחנות לחצו כאן…
כתבות קשורות:
- תיעוד: רוכב אופניים חשמליים נופל ונפצע לאחר ששוטר תנועה מנסה לתפוס אותו בגין עבירות תנועה
- תגובה לכתבה “כן, אנחנו רוכבים על קורקינטים ואופניים חשמליים, אבל זה לא אומר שמגיע לנו למות.”
- מונולוגים מהסוללה (דרור פויר, גלובס, 1.8.2018)
- מחדל האופניים החשמליים: מי אשם ומה צריך לעשות
- דוח מבקר המדינה: הסדרת השימוש באופניים ובכלים דו-גלגליים חשמליים במרחב העירוני
- חוק האופניים החדש מסכן חיים ופוגע בתחבורת האופניים
- נבלמה הצעת החוק לשבילי אופניים עירוניים
- נוסעים באופניים חשמליים? אין לכם ביטוח
- נתוני האמת על האופניים נחשפים: זינוק בדו”חות לרוכבים – יותר תאונות קטלניות
- אשקלון בצמרת הנפגעים מתאונות אופניים חשמליים
- בכפוף לשימוע: הנער שהרכיב את ארי נשר יואשם בגרימת מוות ברשלנות
- מסתמן: כתב אישום יוגש נגד הנהג שהרכיב את ארי נשר בתאונה בת”א
- תוך ארבע שנים: יותר מ-45 אלף דו”חות לרוכבי אופניים חשמליים, 0 דוחות בגין רכיבה שלא עומדים בתקן.
- אופניים, אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים: נתונים על תאונות, נפגעים, הסדרה ופיקוח – דוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת, נובמבר 2018.
- ריאיון אולפן מנכ”לית משרד התחבורה קרן טרנר אייל (אופניים חשמליים החל מדקה 7:33).
- כאן11 – חשבון יומי 21.2.2017: אופניים חשמליים.
- כאן11 – המהדורה – גלגלים מסוכנים – ראיון עם רב פקד אייל אלקריף קצין תנועה מרחב יפתח
- דוחות בכניסה לבית ספר: מבצע מיוחד נגד האופניים החשמליים
- הפקחים לא אוכפים רכיבה על אופניים חשמליים לא חוקיים – ראשל”צ 7.10.2018.
- נערים על “אופניים חשמליים” חוצים צומת באור אדום
- כלי הרכב שהפכו את ישראל לארץ פרא של תחבורה-גלובס טי וי
- אורלי וגיא 12.6.2013 – אופניים חשמליים לא חוקיים
- סכנה אופניים חשמליים לא חוקיים – יומן שישי 5-7-2013
- השוק הלא חוקי של הקורקינטים והאופניים החשמליים בישראל כתבת שישי 20-08-2013
- הסכנות והמצב הבלתי נסבל בתחום הפרוץ של האופניים החשמליים. ערוץ 10 שישי 27-6-2014
- European Commission Confirmed Categorization Speed E-Bikes
- REGULATION (EU) No 168/2013 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL – of 15 January 2013 – on the approval and market surveillance of two- or three-wheel vehicles and quadricycles
- Regulation (EU) No 168/2013 of the European Parliament and of the Council of 15 January 2013 on the approval and market surveillance of two- or three-wheel vehicles and quadricycles