שלושה תנאים צריכים להתקיים כדי שאתמוך בסלילת שביל אופניים ברחוב טבנקין בתל אביב
כחלק מסלילה של רשת שבילי אופניים בתל אביב, מתכננת עיריית תל אביב לסלול שביל אופניים ברחוב טבנקין, אלא שלפני שהוא ייסלל, צריכים להתקיים שלושה תנאים.
מאת ערן שחורי, רכז ‘רוכבים לעבודה’ וחבר בצוות מדיניות ציבורית בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’. העמדה המובעת בפוסט מייצגת את עמדתו של הכותב ואינה מייצגת בהכרח את עמדת העמותה.
פורסם בתאריך 28.6.2019
הקדמה
זה למעלה מעשור שאני פועל בהתנדבות לקידום תחבורת אופניים בישראל. במהלך השנים האלה שיתפתי פעולה עם רון חולדאי ועם מיטל להבי במטרה שבתל אביב תיסלל רשת שבילי אופניים. פעלתי בהרצליה ובערים אחרות למען אותה מטרה. כתוצאה מפעילותי ומפעילות חבריי בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’ ניתן להעלות אופניים לרכבת. קידמתי חקיקה בכנסת ופעלתי מול משרד התחבורה במטרה שבמדינת ישראל תהיה תשתית ראוייה ליוממות אופניים.
לאורך השנים חלה התקדמות רבה כתוצאה מהפעילויות שאני מעורב בהן, אולם בשנים האחרונות מתחולל כאוס כלל ארצי, ובכלל זה בתל אביב, אשר נובע מטיפול רשלני של כל הרשויות הרלבנטיות (ללא יוצא מן הכלל) בנושא האופניים החשמליים. הכאוס הזה יצר, בין השאר, מצב בו שבילי האופניים, הופכים בפועל לכבישים שישרתו קטנועים חשמליים מהירים ולא את תחבורת האופניים והרשויות נותנות לכך יד. בין האחראים למצב הזה הם מיטל להבי סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה, וראש העיר רון חולדאי, שבמחדליהם לא טיפלו בבעייה, וזה מבלי להוריד כהוא זה מאחריות משרד התחבורה, המשטרה, והגורמים האחרים למחדל הזה. זו גם הסיבה ש”ניתקתי מגע” ממיטל להבי במהלך הקדנציה הקודמת.
בחודש ינואר 2019 התקיימה פגישה בין נציגים ממינהל בינוי ותשתיות בעיריית תל אביב לבין תושבים המתגוררים ברחוב שלונסקי וברחוב טבנקין, בשכונה בה אני מתגורר, בה נמסר על הכוונה לסלול שביל אופניים ברחובות אלה. הישיבה היתה טעונה מאוד וכללה חילופי דברים בין התושבים לנציגי העיריה. החשש העיקרי שהעלו התושבים היה למקומות חניה שיבוטלו לצורך סלילת שביל האופניים. חלק מהנוכחים התבטאו בחריפות נגד סלילת שביל אופניים בשכונה השקטה מחשש לילדיהם שעלולים להיפגע מהאופניים ומהקורקינטים החשמליים שיעברו במקום.
במהלך הפגישה הייתי בין הבודדים שתמך בסלילת שביל האופניים ברחוב שלונסקי וטבנקין, אבל החלטתי “לעשות חושבים”.
במקום התמיכה האוטומטית בסלילת שבילי אופניים ברחוב טבנקין, אותה הבעתי במהלך המפגש בין אנשי העירייה לבין התושבים, החלטתי להתנות את תמיכתי בסלילת שביל האופניים ברחוב טבנקין בקיומם של מספר תנאים. זה עשוי לארוך מספר שנים, אבל אין סיבה שאסייע לעירייה במהלך שראשיה מבצעים, מבלי משים, בניגוד להצהרותיהם מלפני עשור ובניגוד לכוונתם המקורית. לא זו היתה כוונתם כאשר רון חולדאי הכריז ש’תל אביב תהיה אמסטרדם’; כאשר רון חולדאי זכה באות הגלובוס הירוק בשל הקמת מיזם ה’תל אופן’; וכאשר חתם (ביוזמתי) על אמנת בריסל במסגרתה התחייב לקדם את תחבורת האופניים בתל אביב.
- 2011: “אנחנו עוד לא אמסטרדם אבל נהיה“: חולדאי בראיון לאתר nrg
- 2012: וידאו: פרס הגלובוס הירוק הוענק לפרויקט התל אופן של תל אביב
- 2012: Tel Aviv is Committed to bicycles – Mayor Ron Huldai Signed The Charter of Brussels
- 2013: עושים הסטוריה: רשת שבילי אופניים הולכת ומתהווה בתל אביב
“רכיבה על אופניים הופכת להיות עניין יום-יומי בתל אביב”, הסביר בשנת 2011 חולדאי בפתח שיחה שנערכה עימו, כיצד הוא רואה את המהפכה שעוברת העיר. “אנחנו רואים בעשור האחרון מודעות גוברת לכך שאופניים הם לא רק מכשיר ספורט, אלא אמצעי לתנועה בתוך העיר: החל מלקיחת הילד בבוקר לגן, דרך נסיעה לקולנוע בערב ועד חניה ליד הפאב בלילה. הדבר הזה קורה גם מאחר שהמרחב הציבורי הולך ונעשה מתאים יותר לשימוש באופניים“.
אלא שמשהו השתבש בדרך, והחל מהקדנציה הקודמת, רון חולדאי ומיטל להבי קצת התבלבלו ונתנו לקטנועים החשמליים המכונים בטעות “אופניים חשמליים” להשתלט על המרחב הציבורי.
זו לא אמסטרדם אליה התכוון רון חולדאי, ולכן צריך להחזיר אותו למסלול הנכון. מסיבה זו החלטתי לתמוך עקרונית בסלילת שביל האופניים ברחוב טבנקין, אבל להתנות זאת בקיומן של מספר פעולות שתבוצענה קודם לסלילת השביל על ידי עיריית תל אביב.
שלושת התנאים שהצבתי לעיריית תל אביב כתנאי לתמיכתי בסלילת שביל אופניים ברחוב טבנקין
בתחילת חודש יוני 2019 שלחתי הודעת דוא”ל למספר בעלי תפקידים במינהל בינוי ותשתיות ובאגף תנועה בעיריית תל אביב הקשורים לתכנון שבילי האופניים בעיר ולשביל האופניים המתוכנן להיסלל ברחוב טבנקין ובו כתבתי:
“למרות שאני מעוניין שבתל אביב תהיה רשת צפופה של שבילי אופניים, אני חושב שתהיו חייבים להתייחס לשלוש נקודות מהותיות כדי לקבל את תמיכתי בסלילת השביל ברחוב טבנקין:
1. אתמוך בשביל אופניים ברחוב טבנקין רק אחרי ששביל האופניים שכבר נסלל ברובו ברחוב דבורה הנביאה יתחבר לרחוב פנחס רוזן / משה סנה כפי שמופיע בנספח התחבורה העדכני של העיר תל אביב. אני מבין שקשה לכם לשנות את מבנה החיבור של דבורה הנביאה לרחוב פנחס רוזן, אבל תצטרכו להתאמץ.
2. התכנון הנוכחי של שביל האופניים ברחוב טבנקין לקוי. התכנון הלקוי יוביל לתאונות לאורך השביל המוצע, ובכלל זה בין אופניים, אופניים חשמליים, וקורקינטים חשמליים בקצהו המזרחי. עיריית תל אביב עלולה להיות נתבעת בגין תכנון רשלני ולא בטיחותי.
3. מכיוון שעיריית תל אביב אוכפת נסיעת אופניים על מדרכה אבל פקחיה אינה בודקים אם האופניים החשמליים שהם עוצרים בגין ביצוע עבירות עונים בכלל להגדרה של אופניים חשמליים בתקנות התעבורה (ומרביתם אינם עומדים בהוראות החוק והתקנות וגורמים בכך לסיכון שאר משתמשי הדרך), הרי שקיימת סכנה שאתם מתכננים שביל אופניים דו סטרי שבפועל יסעו עליו קטנועים שמתחזים לאופניים חשמליים. אף שזה לא תפקידכם הישיר, אתם צריכים לפעול בקרב בעלי התפקידים הרלבנטיים כדי שברחבי העיר ינועו אופניים רגילים ואופניים עם מנוע עזר חוקיים. אם על שביל האופניים המתוכנן ינועו “אופניים חשמליים” משודרגים במהירויות של 40-50 קמ”ש, ולא במהירויות של אופניים רגילים או אופניים עם מנוע עזר (בהם המנוע החשמלי מתנתק במהירות 25 קמ”ש), הרי שנתחיל לספור תאונות עם נפגעים גם ברחוב הזה.”
עד כאן נוסח הודעת הדוא”ל ששלחתי לגורמי המקצוע בעיריה שאחראים על התכנון ועל הסלילה של שביל האופניים ברחוב טבנקין.
בקצרה, אלו התנאים שעל העיריה להשלים כדי לקבל את תמיכתי:
תנאי ראשון: השלמת סלילת רחוב דבורה הנביאה וחיבורו לרחוב פנחס רוזן.
תנאי שני: תכנון מחדש של שביל האופניים ברחוב טבנקין.
תנאי שלישי: טיפול מערכתי להסדרת ההפרדה בין אופניים לבין אופניים וקורקינטים חשמליים מהירים – ליצור מצב בו על שבילי אופניים ינועו אופניים, אופניים בעלי מנוע עזר בעלי הגבלת מהירות ל-25 קמ”ש כמוגדר בתקנות התעבורה וקורקינטים בעלי הגבלת מהירות דומה, ולא יסעו עליהם אופניים וקורקינטים חשמליים מהירים.
לתנאים האלה נוסף תנאי רביעי: בעקבות הצורך לכרות עצים נותני צל שנמצאים בתוואי המיועד לשביל האופניים, עלה תנאי נוסף – לטעת עצים נותני צל לאורך מסלול האופניים שייסלל, ובפרט במקומות בהם נכרתו עצים שעמדו בתוואי המסלול.
תנאי ראשון: השלמת סלילת רחוב דבורה הנביאה וחיבורו לרחוב פנחס רוזן
מזה למעלה משנה מתבצעות עבודות לסלילת שביל אופניים העבודות לסלילת שביל אופניים ברחוב דבורה הנביאה, אשר צפוי להוביל עובדים רבים שיעשו את דרכם לעבודה באיזור התעשייה קריית עתידים ורמת החי”ל בצפון מזרח תל אביב. עבודות הסלילה הופסקו בשל קשיים שהעיריה נתקלת בהם בחיבור השביל לרחוב פנחס רוזן שהינו עורק תנועה ראשי שמוליך לכיוון תל אביב (בכיוון דרומה ומערבה), לכיוון רמת גן (דרומה) ולכיוון רמת השרון (צפונה). תנועת הרכבים לצומת נעשית בשלושה מסלולים – שני מסלולים שפונים ברמזור שמאלה (דרומה) ומסלול שפונה ימינה (צפונה).
עיכוב או ביטול אפשרי של החיבור לצומת נובע כאמור מהמורכבות שבסלילת החיבור לצומת על חשבון נתיבי הנסיעה הקיימים (שלושה נתיבים), אבל נזכיר שהשביל אושר על ידי מומחי תחבורה והוא מהווה חלק מנספח התחבורה של תכנית המתאר של תל אביב (הר/5000) שאושרה בחודש 12/2016 על ידי כל גורמי התכנון. יותר מכך, גם אוטוסטרדת האופניים ‘אופני דן’ אמורה להוביל רוכבים לצומת הזה בדרכם לקריית עתידים, משמע החיבור לצומת הכרחי.
לעיריה אין כרגע כוונה לחבר את שביל האופניים לצומת פנחס רוזן
שביל האופניים ברחוב דבורה הנביאה נסלל עד כמאה מטרים לפני הצומת. העיריה אומרת במפורש כי בשלב זה “ברחוב דבורה הנביאה בקטע שבין פנחס רוזן ודיסנצ’יק אין אפשרות ליישם שביל אופניים מופרד בשלב זה” משמע השביל הזה אינו רציף ואינו בטוח לרכיבה על אופניים. מכאן שהוא לא ימלא את ייעודו ומבחינתנו הוא לא קיים (non existent).
העירייה חושבת ששביל אופניים שייסלל ברחוב טבנקין הסמוך יאפשר לה “לחמוק” מהקושי בו היא נתקלה בחיבור שביל האופניים ברחוב דבורה הנביאה לצומת, וזה למרות שהשביל ברחוב טבנקין לא מופיע בנספח התחבורה של תכנית תא/5000 ולמרות שהוא לא אמור לקלוט את כל תנועת הדו-גלגלי והקורקינטים שיגיעו אליו בהיעדר שביל אופניים רציף ברחוב דבורה הנביאה אלא לשמש כשביל משני.
לא אאפשר לעירייה לחמוק מסיום סלילת שביל האופניים ברחוב דבורה הנביאה וחיבורו לצומת פנחס רוזן. אני דורש את סיום סלילת שביל האופניים וחיבורו לצומת כתנאי לסלילת שביל אופניים ברחוב טבנקין.
כתבות קשורות:
האם שביל האופניים שנסלל ברחוב דבורה הנביאה בתל אביב יחובר לרחוב פנחס רוזן?
תנאי שני: תכנון מחדש של שביל האופניים ברחוב טבנקין
שביל האופניים ברחוב טבנקין צריך להיות מתוכנן כך שייתן מענה ראוי ובטוח ליוממי אופניים, אופניים וקורקינטים חשמליים, ילדים ובוגרים שישתמשו בו בדרכם לבית הספר, לאוניברסיטה, לעבודה ולסידורים. אין זה המצב על פי התכנית שהוצגה לתושבים. בקשתי לקבל תכנית עדכנית של המקטע המזרחי של שביל האופניים, שנראה לי שגוי מיסודו, לא נענתה.
התכנון הלקוי של שביל האופניים ברחוב טבנקין דורש מקצה שיפורים
א. מעבר פתאומי משביל דו סטרי לשני שבילים חד סטריים
במהלך הצגת התכנית על ידי עמי יפה, שתכנן את השביל עבור עיריית תל אביב, התברר ששביל האופניים לאורך הרחובות שלונסקי וטבנקין צפוי להיות דו-סטרי, אולם בקצהו המזרחי של רחוב טבנקין הוא עתיד להתפצל לשני שבילים חד סטריים – שביל חד סטרי ימשיך ברחוב טבנקין בקטע שבין רחוב פתחיה לבין רחוב משמר הירדן ושביל חד סטרי בכיוון ההפוך ברחוב פתחיה מרחוב משמר הירדן לרחוב טבנקין.
הפיצול בין שביל אופניים דו סטרי לשני שבילים חד סטריים מופרדים בין שני רחובות נפרדים במקטע המזרחי של רחוב טבנקין, הינו פיצול מאולץ שיוביל לתאונות בין אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים וכלי תחבורה אישיים אחרים שיעשו שימוש בשביל האופניים. המשתמשים בשביל ישתמשו בשביל החד סטרי ברחוב טבנקין לשני הכיוונים גם במקטע שיסומן כחד סטרי ולכן זהו פתרון לא טוב מן ההיבט הבטיחותי. את התכנון המוצע יש לתקן כך שהשביל יהיה דו-סטרי לכל אורכו.
ייתכן שסלילתו של שביל אופניים דו סטרי במקטע המזרחי של רחוב טבנקין תבוא על חשבון מקומות חניה של רכבים, אבל הפשרה שמקריבה את בטיחות רוכבי האופניים במטרה להשאיר מקומות חניה בחלקו הצר של הרחוב אינה פתרון טוב ומכאן הדרישה מהעיריה לתכנן מחדש את שביל האופניים ברחוב טבנקין.
ב. סימון ברור של יציאת רכבים פרטיים מחניות פרטיות בחצרות הבתים
לאורך רחוב טבנקין יש מספר צמתים וחניות פרטיות מהן ייצאו רכבים שיחצו את שביל האופניים. על מתכנני השביל לייצר מצב בו הנהגים והרוכבים מאטים לפני חצייה של מקומות מפגש כאלה כדי להקטין את סיכויי ההתנגשות. יש לזכור שרחוב טבנקין הוא רחוב בשיפוע, משמע חלק מרוכבי האופניים עלולים להגיע במהירות גבוהה יחסית.
ייתכן שהמתכננים שפועלים מטעם עירייה חושבים שאין צורך לסמן את נקודות החיכוך האפשריות בין רכבים מנועיים לבין רוכבי אופניים, אבל כך נהוג בערים בהן יש שיעור שימוש גבוה באופניים כאמצעי תחבורה, והידע שלהם נרכש בדם, אז כדאי שכבר בשלב התכנון המתכננים יירדו לרזולוציות האלה ולא יסתפקו בידע שנצבר בישראל. את נקודת היציאה של רכבים ממגרשי חניה צריך לסמן בצורה ברורה באמצעות סוג חומר ובאמצעות אמצעים ויזואליים במטרה להקטין את הסיכוי למפגש לא רצוי בין מכונית יוצאת מהחניה לבין רוכב אופניים שיעבור בשביל. צפו לדוגמה בקטעים מסרטון שצילמתי בעיר קופנהגן, על הדגש ששמים על הפרדה וסימון ברור בנקודות חיכוך אפשריות. דקה 13:00, דקה 17:10.
כתבות קשורות:
שבילי אופניים צריך לתכנן מגובה הכידון – המקרה של רחוב ישעיהו לייבוביץ באיזור התעשייה הרצליה פיתוח
תנאי שלישי: טיפול מערכתי להסדרת ההפרדה בין אופניים לבין אופניים וקורקינטים חשמליים מהירים
עיריית תל אביב שבוייה עדיין במחשבה שעל שבילי האופניים שהיא סוללת ירכבו אופניים ואופניים עם מנוע עזר חשמלי במהירות ממותנת, כפי שתוכנן במקור, אלא שהנסיון שנצבר בשנים האחרונות לימד אותנו שיש הבדל גדול בין האופניים שאמורים לנסוע על שבילי האופניים הייעודיים (למענם נאבקתי ואני עדיין נאבק) לבין כלי הרכב הדו גלגליים שנוסעים עליהם בפועל.
למעלה מ-95% מרוכבי האופניים החשמליים שידרגו אותם באופן בלתי חוקי והפכו אותם לקטנועים חשמליים דה-פקטו. חלק מבעלי הקורקינטים החשמליים ביטלו את מגבלת המהירות שלהם. המשמעות היא שעל שבילי אופניים שנועדו להכיל כלי תחבורה שינועו במהירות של עד 25-30 קמ”ש, נוסעים אופניים חשמליים בעלי הספק מנוע גדול מהמותר ובמהירויות שעולות בהרבה על 25-30 קמ”ש. יתירה מזו, חזקה שאדם שהסיר את מגבלת המהירות וההספק, אינו מכבד את משתמשי הדרך האחרים ויש סיכון שצורת נהיגתו באופניים החשמליים או בקורקינט החשמלי תהיה פחות זהירה ממי שרוכב על אופניים רגילים או על אופניים עם מנוע עזר חשמלי (חוקיים, שלא “שודרגו”).
בתמונה מוצגת מודעה אקראית למכירת אופניים חשמליים, אלא שאלו לא אופניים חשמליים. זה קטנוע או “טוסטוס” חשמלי שכלל אינו מורשה לנוע בדרכים בישראל. לא בכביש ולא בשבילי אופניים. אלו כלים מהירים שצריך להסדיר את תנועתם, אבל לבטח לא על שבילים שמיועדים לאופניים.
המשטרה והעיריה לא עושות דבר כדי למנוע נסיעה על האופניים החשמליים הלא חוקיים, ומשרד התחבורה לא עושה דבר כדי להגדירם בתקנות התעבורה תוך החלת כללים שונים מאלו שמוטלים על אופניים רגילים ואופניים עם מנוע עזר חשמלי (“חוקיים”). לפי מחקר שנעשה על ידי מרכז המחקר של הכנסת בשנת 2018, לא ניתנו על ידי המשטרה דוחות (0 דוחות) בגין רכיבה על אופניים שאינם עומדים בתקן, כלומר שהספק המנוע שלהם גבוה מהמותר, או שהמנוע אינו מפסיק לפעול במהירות שמעל 25 קמ”ש, או שהמנוע שלהם מופעל במהלך הנסיעה באמצעות מצערת ולא באמצעות דיווש, כנדרש בתקן ובתקנות התעבורה.
- ynet: תוך ארבע שנים: יותר מ-45 אלף דו”חות לרוכבי אופניים חשמליים, 0 דו”חות בגין רכיבה על אופניים שאינם עומדים בתקן.
- מרכז המידע והמחקר של הכנסת: דוחות שנתנה המשטרה לרוכבי אופניים חשמליים, 2014–סוף ספטמבר 2018 (טבלה מס’ 1, עמוד 10).
בהקשר זה מומלץ לקרוא שלושה פוסטים שכתבתי אשר מתייחסים לעניין האופניים החשמליים הלא חוקיים. הראשון מצביע על הגופים שבמחדליהם גרמו לכאוס הקיים; השני מתייחס להתנהגות רוכבי האופניים החשמליים ה”משודרגים”; והאחרון לדרישה שהועלתה בפני משרד התחבורה, במטרה ליצור סדר בכאוס שהוא בין הגורמים העיקריים לקיומו.
- מחדל האופניים החשמליים – מי אשם ומה צריך לעשות
- “תגובה לכתבה ‘כן אנחנו רוכבים על קורקינטים ואופניים וחשמליים אבל לא מגיע לנו למות”
- “דרישה ממשרד התחבורה ומהכנסת בקשר לאופניים החשמליים: להוסיף קטגוריות ולתקן את תקנות התעבורה“.
חוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה), התשע”ו–2016
חוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה), התשע”ו–2016 (להלן – החוק), התקבל בכנסת בחודש אוגוסט 2016. החוק מסמיך רשויות מקומיות לפעול לאכיפת עבירות תעבורה המפורטות בחוק שמתבצעות בתחום שיפוטן. העבירות הכלולות בחוק נוגעות לרכיבה על אופניים, אופניים חשמליים וקורקינט חשמלי (להלן – אופניים), כגון רכיבה על אופניים על המדרכה, רכיבה על אופניים באופן אסור על פי דין, ובכלל זה הרכבת אנשים על אופניים, רכיבה עם טלפון נייד או עם אוזניות בשתי אוזניים ועוד, וכן הליכת הולכי רגל על שביל אופניים. על פי החוק, אכיפת עבירות התעבורה תהיה כפופה לאישור מועצת הרשות המקומית וכפופה להוראות החוק ולנוהל ארצי שתגבש משטרת ישראל ויאשר היועץ המשפטי לממשלה. כמו כן, הרשויות המקומיות יהיו רשאיות להסמיך פקחים שיאכפו את עבירות התעבורה בתחומי אותה רשות. הפקחים יהיו מוסמכים לפעול רק בתחומי אותה רשות, ויוכלו להפעיל את הסמכויות המפורטות בחוק, וביניהן הסמכות לתפוס או להרחיק את האופניים שבאמצעותן בוצעה עבירה. האכיפה והפיקוח על אותן עבירות תעבורה המנויות בחוק, יהיו רק בהתאם לנסיבות שנקבעו בחוק לעניין אותה עבירה. בנוסף, החוק מסמיך רשויות מקומיות להתקין חוקי עזר שיסדירו באופן מפורט יותר את אופן הפעלת הסמכויות של פקחים, ובכלל זה לקבוע הוראות לעניין האגרות או התשלומים שתגבה הרשות המקומית בעד ביצוע פעולות האכיפה והפיקוח.
במהלך השנים האחרונות, עיריית תל אביב (כמו גם רשויות אחרות ובמיוחד המשטרה), במחדל מתמשך, התעלמה מהצורך לבדוק שהאופניים החשמליים שפקחיה עוצרים לבדיקה בגין ביצוע עבירה בכלל עומדים בדרישות תקנות התעבורה. עיריית תל אביב (והמשטרה) העדיפו לחפש את המטבע מתחת לפנס ולתת קנסות לרוכבי אופניים שרוכבים על המדרכה, ולהתעלם מהעובדה שמרביתם רוכב על כלי תחבורה לא חוקי.
כדי לקבל את תמיכתי בסלילת שביל האופניים ברחוב טבנקין, עיריית תל אביב והמשטרה תצטרכנה להתחיל לאכוף את איסור הנסיעה על אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים ששודרגו בניגוד לחוק שכן אחרת שביל האופניים לא ישרת את ייעודו המקורי ויהיה דה פקטו כביש עליו יסעו בעיקר אופניים וקטנועים חשמליים מהירים.
ראוי גם שעיריית תל אביב והעומדים בראשה יפעילו את השפעתם על משרד התחבורה ועל הכנסת כדי שיכללו בתקנות התעבורה את האופניים החשמליים המהירים ויהפכו אותם לחוקיים, במקביל להטלת חובות שלא מוטלות עליהם היום. בין השאר, האופניים החשמליים המהירים והחזקים יצטרכו לנסוע על הכביש, יהיו חייבים בביטוח חובה, ועוד.
כתבות קשורות:
תנאי רביעי – שתילת עצים לצד שביל האופניים
לצורך סלילת שביל האופניים ברחוב שלונסקי, טבנקין, וגם ברחובות האחרים באזור, תידרש כריתה של עצים בתוואי השביל. ככל שראיתי ברחוב משמר הירדן, בו כבר החל להיסלל שביל אופניים, מרבית השביל נסלל בין עצים מבלי לפגוע בהם, כך שהרכיבה תיעשה בוואי מוצל, אולם במקטע מסויים נכרתו מספר עצים. בהיעדר מידע, אינני מתייחס בשלב זה לכריתת העצים שבוצעה ואשר ייתכן שאחדים מהם נכרתו בניגוד לאישורי הכריתה שנתן פקיד היערות. אני מניח שהדבר יתברר בימים הקרובים.
כדי לקבל את תמיכתי בסלילת שביל אופניים ברחוב טבנקין, על התכנית לסלילת שביל האופניים לכלול נטיעה של עצים שיתנו צל על מסלול האופניים. הדבר אפשרי ואף בוצע, לדוגמה ברחוב יוניצ’מן. התמונה הראשונה צולמה במהלך סלילת שביל האופניים במקום בחודש יוני 2014 ואילו התמונה השנייה, בה ניתן לראות את שביל האופניים מוצל לכל אורכו צולמה בחודש יוני 2019, רק 5 שנים אחרי ששביל האופניים נסלל (וזהו גם מסר מרגיע לתושבים שנזעקו עם היוודע הצורך לכרות עצים לאורך תוואי שביל האופניים).
Click here to add your own text
כתבות קשורות:
- האם שביל האופניים שנסלל ברחוב דבורה הנביאה בתל אביב יחובר לרחוב פנחס רוזן?
- שבילי אופניים נסללים ברחוב דבורה הנביאה ומשמר הירדן בתל אביב
- עושים הסטוריה: רשת שבילי אופניים הולכת ומתהווה בתל אביב
- מפות תוכנית החומש לשבילי האופניים בת”א
- Tel-Aviv: A Bicycle City In The Making
- Charter of Brussels – ecf
- ערים שחתמו על אמנת בריסל לקידום תחבורת אופניים
- סובב תל אביב 2012: אלפי רוכבי אופניים כבשו את תל אביב
- Tel Aviv is Committed to bicycles – Mayor Ron Huldai Signed The Charter of Brussels
- תוכנית שבילי האופניים בת”א: יותר מ-40 ק”מ בתוך חמש שנים
- עיריית תל אביב והתושבים על מסלול התנגשות
- סוללים נתיב לאופניים ברחוב בלוך בתל-אביב
- אפשר כבר לרכב בשבילי האופניים שנסללו ברחוב בלוך בתל אביב
- שבילי אופניים בשדרות איינשטיין בתל אביב, לכיוון הים
- עוד שביל אופניים: “טיילת המדע” בתל אביב
- שבילי אופניים בת”א: הנהגים מתעלמים מהרוכבים
- רמזור האופניים הראשון בישראל
- וידאו: פרס הגלובוס הירוק הוענק לפרויקט התל אופן של תל אביב
- רוכבים על אופניים? כבר לא צריך קסדה בעיר
- בוטלה חובת חבישת קסדה ברכיבה על אופניים בעיר
- גם הם רוכבים על אופניים – THEY ride bicycles AS WELL
- תושבי תל ברוך הישנה נלחמים בתוכנית בת 40 שנה
- עיריית הרצליה חנכה את שבילי האופניים בטיול לכל המשפחה
- הצמתים ברחובות בלוך רמז פנקס ז’בוטינסקי מצביעים על כך שגם בתל אביב אין עדיין מערכת שבילי אופניים שלמה ובטוחה
- ספיר לוי מ’נקסט’ בודקת את Google Maps לאופניים
- שבילי אופניים צריך לתכנן מגובה הכידון – המקרה של רחוב ישעיהו לייבוביץ באיזור התעשייה הרצליה פיתוח
Click here to add your own text