רוכבים לעבודה – כמה טיפים לפני שמתחילים

מאת ערן שחורי, רכז פעילות ‘רוכבים לעבודה’ בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’, 26/4/2014

רבים מבינים את התועלת שבשימוש באופניים ככלי תחבורה ומגיעים לעבודה באופניים. זו תופעה שאנחנו נוטים לייחס להולנד ולדנמרק, אבל בשנים האחרונות היא מתפשטת במדינות אירופה וגם בארה”ב.

למעוניינים להצטרף למגמה הזו, להלן טיפים שיסייעו לכם להיערך לרכיבה לעבודה באופניים.

בדיקת האופניים

אם האופניים שכבו במחסן והעלו אבק במשך כמה שנים, רצוי לקחת אותם לבדיקה בחנות האופניים השכונתית או לבצע בדיקה כזו בעצמכם. בכל מקרה יש לבצע בדיקה תקופתית בעצמכם, בה יש לבדוק גלגלים, מעצורים, שרשרת, והילוכים. אם אתם מתכוונים לרכב בשעות החשיכה יש לבדוק פנסים קדמיים ואחוריים.טיפים לפני רכיבה לעבודה. חלקי אופניים bicycle parts

מה בודקים?

גלגלים

– סיבוב תקין ללא “שיפשופים”;
– מנגנון שיחרור מהיר של הגלגל; במקרה שאין מנגנון שיחרור מהיר – ברגי חיזוק לא חלודים ונפתחים; צמיגים לא יבשים וללא סדקים.

מעצורים

– עובי כריות במעצורי “וי” (V-brake);
– שמן/אוויר במעצורי דיסק. קולות חריקה מהדיסקית;
– בלימה תקינה של שני הגלגלים.

שרשרת והילוכים

– שרשרת נקיה מבוץ ומשומנת קלות;
– כל ההילוכים עוברים בצורה חלקה.

קראנק ופדלים

– קראנק יציב ולא “רוקד” (הקרנק הוא מוט המתכת שמחובר לפדל);
– פדל יציב ולא “רוקד”.

גובה כיסא ותנוחת רכיבה

– גובה כיסא: כאשר הפדל מצוי במצבו הקרוב לקרקע, הרגל שעליו נמצאת במצב כמעט מתוח עם כיפוף קל כדי להימנע מ”נעילת ברך”.
– זווית ידיות המעצורים: ידיות המעצור מצויות בהטיה למטה כך שקו דמיוני ישר עובר בין הכתפיים לאצבעות המונחות על ידיות המעצורים.
– תנוחת רכיבה: שתי הידיים על הכידון, שתי אצבעות מונחות תמיד על ידיות המעצור (ברקס).

במה להצטייד לרכיבה לעבודה?

– רצוי לרכב עם קסדה. על הקסדה להיות רכוסה היטב (לשבת “טוב” על הראש ולא להיות משוחררת).
– ביגוד מתאים – בקיץ – רצוי חולצה מנדפת ומכנסי רכיבה. בחורף – שכבות שניתן להוריד אחרי שמתחממים + מעיל ניילון ד נגד גשם.
– כפפות רכיבה.
– בקבוק מים (לפחות בימי הקיץ).
– משאבה.
– תיק אוכף (עבור כלי התחזוקה).
– 1-2 פנימיות להחלפה (רצוי עם חומר מונע תקרים – “ג’יפה”).
– כפות מיוחדות להסרת צמיג במקרה של פנצ’ר בפנימית.
– סט כלים הכולל מפתחות אלן ומפתח לשחרור האומים בגלגל, במקרה שבאופניים שלכם אין “שחרור מהיר”.
– תיק גב שיכיל את מה שאתם לוקחים לעבודה (תחתונים וגרביים להחלפה)
– נרתיק / מחזיק טלפון סלולרי.
– משקפי שמש (ונרתיק למשקפיים אם חוזרים בשעות החשיכה).
– פנס קדמי; פנס אחורי.

מה מומלץ להשאיר באופן קבוע בעבודה?

– מגבת; מכנסיים וחולצות עבודה (חבל לסחוב כל יום על הגב). מדי כמה זמן לוקחים הביתה לכביסה; נעליים.
– פנימית להחלפה; ערכת תיקון תקרים + דבק מגע למי שמתקן בעצמו.
– מטען לסוללות נטענות (עבור הסוללות שבפנסים).

מקלחות

– הכינו סט בגדים מלא שימתין לכם בעבודה, כולל הכל. כשמגיעים לעבודה, מקלחת או שטיפה מול הכיור והחלפת בגדים מלאה.
– בהיעדר מקלחת אפשר להישטף בכיור. המלצה: לנגב את הרצפה כדי לא להסתבך עם המנקה.

לאט לאט ובהדרגה, מתחילים לרכב לעבודה

– כדי לשמור על בריאות תקינה מומלץ לבצע פעילות גופנית יומית במאמץ מתון למשך 30 דקות. רכיבה לעבודה מאפשרת להשלים את המכסה היומית כחלק משיגרת היום ומבלי צורך להשקיע זמן נוסף לצורך כך (חסכון כספי וחסכון בזמן).
– אם מקום העבודה מצוי במרחק העולה על 5 ק”מ מהבית ואם הכושר שלכם לא מספק רצוי שתכינו עצמכם באמצעות רכיבה בפארק למרחקים הולכים וגדלים עד שתרגישו שהכושר שלכם השתפר ושמיומנות הרכיבה שלכם השתפרה.

הכרת המסלול

– התייעצו עם חברים לגבי מסלול הרכיבה הבטוח למקום העבודה שלכם. יש שבילים ומעברים שאינכם מודעים לקיומם כאשר אתם נוסעים בכביש. בהיעדר עמיתים שמגיעים לעבודה באופניים, תוכלו להיעזר בפורומים של רוכבי אופניים ובעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’.
– אם אינכם מרגישים בטוח, נסו למצוא מישהו שעובד אתכם או בסמוך למקום עבודתכם ולהצטרף אליו לפחות בימים הראשונים.יש מקומות עבודה שהעובדים מארגנים בעצמם רכיבה קבוצתית לעבודה באחד מימי השבוע. קובעים נקודת מפגש ורוכבים יחד לעבודה.
– הצטרפו לימי ‘רוכבים לעבודה’ שעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’ מארגנת בשיתוף הרשויות המקומיות ומקומות עבודה.

באילו דרכים לרכב – כביש? שביל אופניים? מדרכה?

החוק מחייב לרכב על שביל אופניים ובהיעדרו של שביל אופניים יש לרכב על הכביש. למרות זאת, רבים (ובכללם כותב שורות אלה) מעדיפים את בטחונם האישי ומסרבים להסתכן ברכיבה על הכביש כך שבהיעדר שביל אופניים מסודר בעיר הם רוכבים על מדרכות (במאמר מוסגר: אחד מסעיפי הצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים שהוגשה לכנסת, מחייב רשויות עירוניות לסלול שבילי אופניים). אלו שרוכבים על המדרכות צריכים לרכב במהירות סבירה ולכבד את הולכי הרגל.

כללי עשה ואל תעשה

– כבדו את משתמשי הדרך האחרים ובמיוחד רוכבים אחרים והולכי רגל.
– לאלו שרוכבים על מדרכות – לרכב במהירות סבירה שמאפשרת להימנע מפגיעה בהולכי רגל.
– להקפיד שעצמת הפנס הקדמי לא תסנוור רוכבים שמגיעים מולכם.
– הולכי רגל צועדים על שביל האופניים? העירו להם בעדינות ובאסרטיביות.
– מצאת מפגע בדרך? דווח למוקד העירוני (106).

אופניים חשמליים

עבור מרבית האנשים אופניים רגילים (ללא מנוע עזר) מספקים פתרון מצויין עבור מרחקים של עד 8 ק”מ. אופניים עם מנוע עזר (אופניים חשמליים) מיועדים למרחקים גדולים יותר ועבור אנשים (ילדים ומבוגרים) שמצבם הגופני של הרוכב אינו מאפשר להם לרכב על אופניים רגילים. מקרים נוספים בהם יש עדיפות לאופניים חשמליים הם כאשר הם משמשים להגעה לפגישות בשעות הצהריים החמות, כשהזיעה מהווה בעיה.

הרוכבים על אופניים עם מנוע עזר אינם נהנים מהתועלות הבריאותיות שמביאה עימה הפעילות הגופנית הכרוכה באופניים “רגילים” כך שיש לנסות להעדיף רכיבה על אופניים “רגילים” ולהשתמש באופניים חשמליים רק אם באמת אין ברירה. ילד בן 14 שרוכב על אופניים חשמליים לבית הספר או לחוג כדורגל אינו דוגמה טובה למצב של “אין ברירה”. הורה שרוכב על אופניים חשמליים גם כשהוא יכול לרכב על אופניים רגילים אינו משמש דוגמה טובה לילדיו.

אופניים חשמליים נחשבים “אופניים” כל זמן שהם עומדים בתקנות “אופניים עם מנוע עזר, קר: הספק המנוע עד 250 ואט, המנוע החשמלי מופעל באמצעות דוושת האופניים (ולא באמצעות מתג על כידון האופניים), כוח המנוע יורד עם העלייה במהירות האופניים ומפסיק פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ”ש, משקל האופניים אינו עולה על 30 ק”ג, האופניים נושאים אישור תקן. כל אופניים שאינם עומדים באחד או יותר מהתנאים הללו, אינם נחשבים אופניים והם אסורים בשימוש בישראל. עד כה האכיפה היתה מינורית, אולם בקרוב האכיפה עומדת להיות משמעותית, כך שמומלץ לכל מי שרכש אופניים חשמליים שאינם עומדים בתקנות להפסיק להשתמש בהם ו/או להחזיר לקדמותם את המנגנונים המגבילים את מהירות הרכיבה.

נלחמים בהשמנה

כמה קלוריות וכמה שומן תשרפו כשתרכבו לעבודה באופניים (רגילים, לא חשמליים)?
1. כל גרם שומן מייצר אנרגיה הניתנת לניצול של 9 קלוריות.
2. כשרוכבים במהירות 15 קמ”ש שורפים 5.5 קלוריות בשעה לכל 1 ק”ג משקל גוף.
3. כשרוכבים במהירות 20 קמ”ש שורפים 8.8 קלוריות בשעה לכל 1 ק”ג משקל גוף.
הטבלה שלהלן מציגה עבור משקלי גוף שונים את מספר הקלוריות שתשרפו ואת משקל השומן שתאבדו כתוצאה מרכיבה למרחקים שונים.
מקרה א’ – כמה קלוריות וכמה גרם שומן “תשרפו” אם תרכבו לעבודה במהירות 15 קמ”ש

מהירות רכיבה: 15 קמ”ש 15 קמ”ש 15 קמ”ש 15 קמ”ש 15 קמ”ש 15 קמ”ש 15 קמ”ש 15 קמ”ש 15 קמ”ש 15 קמ”ש
משך הרכיבה בדקות: 10 דק’ 10 דק’ 20 דק’ 20 דק’ 30 דק’ 30 דק’ 40 דק’ 40 דק’ 60 דק’ 60 דק’
מרחק במהירות 15 קמ”ש: 2.5 ק”מ 2.5 ק”מ 5 ק”מ 5 ק”מ 7.5 ק”מ 7.5 ק”מ 10 ק”מ 10 ק”מ 15 ק”מ 15 ק”מ
עבור משקל גוף מס’ קלוריות שנשרפות ברכיבה של 10 דקות במהירות 15 קמ”ש משקל השומן שמספק את הקלוריות הנדרשות לרכיבה זו מס’ קלוריות שנשרפות ברכיבה של 20 דקות במהירות 15 קמ”ש משקל השומן שמספק את הקלוריות הנדרשות לרכיבה זו מס’ קלוריות שנשרפות ברכיבה של 30 דקות במהירות 15 קמ”ש משקל השומן שמספק את הקלוריות הנדרשות לרכיבה זו מס’ קלוריות שנשרפות ברכיבה של 40 דקות במהירות 15 קמ”ש משקל השומן שמספק את הקלוריות הנדרשות לרכיבה זו מס’ קלוריות שנשרפות ברכיבה של 60 דקות במהירות 15 קמ”ש משקל השומן שמספק את הקלוריות הנדרשות לרכיבה זו
30 ק”ג  28 קל’  3 גר’  55 קל’  6 גר’  83 קל’  9 גר’  110 קל’  12 גר’  166 קל’  18 גר’
35 ק”ג  32 קל’  4 גר’  64 קל’  7 גר’  97 קל’  11 גר’  129 קל’  14 גר’  193 קל’  21 גר’
40 ק”ג  37 קל’  4 גר’  74 קל’  8 גר’  110 קל’  12 גר’  147 קל’  16 גר’  221 קל’  25 גר
45 ק”ג  41 קל’  5 גר’  83 קל’  9 גר’  124 קל’  14 גר’  166 קל’  18 גר’  248 קל’  28 גר’
50 ק”ג  46 קל’  5 גר’  92 קל’  10 גר’  138 קל’  15 גר’  184 קל’  20 גר’  276 קל’  31 גר’
60 ק”ג  55 קל’  6 גר  110 קל’  12 גר’  166 קל’  18 גר’  221 קל’  25 גר’  331 קל’  37 גר’
70 ק”ג  64 קל’  7 גר’  129 קל’  14 גר’  193 קל’  21 גר’  258 קל’  29 גר’  386 קל’  43 גר’
80 ק”ג  74 קל’  8 גר’  147 קל’  16 גר’  221 קל’  25 גר’  294 קל’  33 גר’  442 קל’  49 גר’
90 ק”ג  83 קל’  9 גר’  166 קל’  18 גר’  248 קל’  28 גר’  331 קל’  37 גר’  497 קל’  55 גר’
100 ק”ג  92 קל’  10 גר’  184 קל’  20 גר’  276 קל’  31 גר’  368 קל’  41 גר’  552 קל’  61 גר’

מקרה ב’ – כמה קלוריות וכמה גרם שומן “תשרפו” אם תרכבו לעבודה במהירות 20 קמ”ש

מהירות רכיבה: 20 קמ”ש 20 קמ”ש 20 קמ”ש 20 קמ”ש 20 קמ”ש 20 קמ”ש 20 קמ”ש 20 קמ”ש 20 קמ”ש 20 קמ”ש
משך הרכיבה בדקות: 10 דק’ 10 דק’ 20 דק’ 20 דק’ 30 דק’ 30 דק’ 40 דק’ 40 דק’ 60 דק’ 60 דק’
מרחק במהירות 15 קמ”ש: 3 ק”מ 3 ק”מ 7 ק”מ 7 ק”מ 10 ק”מ 10 ק”מ 13 ק”מ 13 ק”מ 20 ק”מ 20 ק”מ
עבור משקל גוף מס’ קלוריות שנשרפות ברכיבה של 10 דקות במהירות 20 קמ”ש משקל השומן שמספק את הקלוריות הנדרשות לרכיבה זו מס’ קלוריות שנשרפות ברכיבה של 20 דקות במהירות 20 קמ”ש משקל השומן שמספק את הקלוריות הנדרשות לרכיבה זו מס’ קלוריות שנשרפות ברכיבה של 30 דקות במהירות 20 קמ”ש משקל השומן שמספק את הקלוריות הנדרשות לרכיבה זו מס’ קלוריות שנשרפות ברכיבה של 40 דקות במהירות 20 קמ”ש משקל השומן שמספק את הקלוריות הנדרשות לרכיבה זו מס’ קלוריות שנשרפות ברכיבה של 60 דקות במהירות 20 קמ”ש משקל השומן שמספק את הקלוריות הנדרשות לרכיבה זו
30 ק”ג  44 קל’  5 גר’  88 קל’  10 גר’  132 קל’  15 גר’  176 קל’  20 גר’  265 קל’  29 גר’
35 ק”ג  51 קל’  6 גר’  103 קל’  11 גר’  154 קל’  17 גר’  206 קל’  23 גר’  309 קל’  34 גר’
40 ק”ג  59 קל’  7 גר’  118 קל’  13 גר’  176 קל’  20 גר’  235 קל’  26 גר’  353 קל’  39 גר
45 ק”ג  66 קל’  7 גר’  132 קל’  15 גר’  198 קל’  22 גר’  265 קל’  29 גר’  397 קל’  44 גר’
50 ק”ג  74 קל’  8 גר’  147 קל’  16 גר’  221 קל’  25 גר’  294 קל’  33 גר’  441 קל’  49 גר’
60 ק”ג  88 קל’  10 גר  176 קל’  20 גר’  265 קל’  29 גר’  353 קל’  39 גר’  529 קל’  59 גר’
70 ק”ג  103 קל’  11 גר’  206 קל’  23 גר’  309 קל’  34 גר’  412 קל’  46 גר’  617 קל’  69 גר’
80 ק”ג  118 קל’  13 גר’  235 קל’  26 גר’  353 קל’  39 גר’  470 קל’  52 גר’  706 קל’  78 גר’
90 ק”ג  132 קל’  15 גר’  265 קל’  29 גר’  397 קל’  44 גר’  529 קל’  59 גר’  794 קל’  88 גר’
100 ק”ג  147 קל’  16 גר’  294 קל’  33 גר’  441 קל’  49 גר’  588 קל’  65 גר’  882 קל’  98 גר’

נלחמים בהתחממות הגלובלית

מה משקל גז החממה CO2 שפליטתו תימנע כשתרכבו לעבודה באופניים?
על פי נתוני יצרני הרכב, מכוניות משפחתית פולטת גז CO2 במשקל 150 גרם/ק”מ עד 350 גרם/ק”מ אולם יש להניח שנתוני האמת גבוהים יותר כך שכאשר תרכבו לעבודה באופניים תמנעו פליטה של גזי חממה במשקל גדול יותר מהמוצג בטבלה.

עובד אחד, יום עבודה אחד

מרחק נסיעה לעבודה וחזרה (ביום עבודה אחד)  1 ק”מ  10 ק”מ  20 ק”מ  30 ק”מ
משקל גז CO2 נפלט מהרכב (ק”ג)  150 גר’  1.5 ק”ג  3 ק”ג  4.5 ק”ג
משקל גז CO2 נפלט מהרכב (ק”ג)  350 גר’  3.5 ק”ג  7 ק”ג  10.5 ק”ג

עובד אחד, חודש עבודה (20 ימי עבודה)

מרחק נסיעה לעבודה וחזרה (ב-20 ימי עבודה)  20 ק”מ  200 ק”מ  400 ק”מ  600 ק”מ
משקל גז CO2 נפלט מהרכב (ק”ג)  3 ק”ג  600 ק”ג  1,200 ק”ג  1,800 ק”ג
משקל גז CO2 נפלט מהרכב (ק”ג)  7 ק”ג’  1,400 ק”ג  2,800 ק”ג  4,200 ק”ג