אני על הכביש וליבי במדרכה
על החוק ששולח את רוכבי האופניים לכביש ועל שבילי האופניים שלא ממש קיימים בפתח תקוה ובערים אחרות
22/2/2018
מאת: עומר סמולקין, פורסם בשבועון ‘מלאבס‘ פתח-תקוה
בשנת 2017 עבר בכנסת החוק שקובע שאופניים חשמליים ורגילים מחויבים לרכב על הכביש במקום שאין בו שביל אופניים וחצייה מותרת רק במעבר חצייה שמסומן לרוכבים. מי שעובר על החוק צפוי לקנס כספי. בפועל רוכבי אופניים מוצאים את עצמם על הכביש ברוב המקרים, במיוחד בפתח תקוה שמציעה מספר מזערי של שבילי אופנים.
אני תלמיד כיתה י”א ורוכב על האופניים לכל מקום. רגילים, לא חשמליים. בגלל החוק ומצב השבילים בעיר אני נאלץ לרכב על הכביש. וזה מסכן אותי ואת הסובבים אותי. קודם כל כי ההתייחסות לרוכבי אופניים על הכביש היא כמו התייחסות לאופנוע. רק שלנו, אין שום ידע תעבורתי. לרוב מדובר בנוער שעוד לא ניגש ללימודי נהיגה, או ללימודי תיאוריה. חוקי תנועה ואפילו תמרורים לא באמת אומרים לנו הרבה.
כמובן שאיש אינו בודק אם אנחנו רוכבים באופן חוקי ומנגד גם לא מסבירים לנו איך לרכב בכביש. מתצפית שנעשתה על ידי עמותת או ירוק התברר ש־42 אחוז מרוכבי אופניים חשמליים לא צייתו לתמרורים. יכול להיות שחלקם לא רצו לציית ועברו על החוק “מרצון” אבל אני סבור ובטוח שיש אחוז נכבד שלא ידע מה פירוש התמרור או לא ידע מה לעשות בפועל.
כמובן שאיש אינו בודק אם אנחנו רוכבים באופן חוקי ומנגד גם לא מסבירים לנו איך לרכב בכביש. אני אישית נתקלתי בכמה בעיות. כך למשל, החוק קובע שצריך לרכב בצידו הימני של הכביש. אבל אם אני רוצה להמשיך ישר והרכב לידי רוצה לפנות ימינה? ואם אני רוצה לפנות שמאלה איך אני אמור להגיע לצידו השמאלי של הכביש? באלכסון קצר? לפני או אחרי הרכבים? לי אין תשובה עד היום. מקווה שאתם יודעים.
ויש בעיות נוספות. למשל התאוצה האיטית. אז כשאני מגיע לצומת ונדרש לעצור לוקח הרבה זמן להתחיל ולדווש (במיוחד בצומת בעלייה). וזה די מלחיץ עם ה מכוניות הצופרות בגב. שלא נדבר על הדילמה כשאחותי הקטנה מתלווה אלי ורוכבת לצידי, איפה אני אמור לרכב? היא גם אמורה לרכב על הכביש או שבמקרה כזה אני יכול לרכב על המדרכה?
בקיצור, גם אם בחוק יש סעיפים מקלים שאיני מודע להם, למרות שחיפשתי, המצב מסובך ולא בטוח. ואני בטוח שיש עוד רבים כמוני. אני תלמיד כיתה י”א ולא עורך דין. אם באמת רוצים שנבין את הסכנות ומה מותר ומה אסור, צריך להעביר את המידע בצורה מסודרת למען רכיבה בטוחה. עד אז, אני מציע את החוק הכי ישן שיש לנסיעה יותר בטוחה: סבלנות וזהירות.
כתבות קשורות:
- הכתבה באתר מלאבס
- הכתבה במהדורה הדיגיטלית של שבועון ‘מלאבס’
הקמפיין ושברו בפתח תקוה: “אין די שבילי אופניים בעיר” - האם שבילי האופניים בכפר סבא יתחברו זה לזה?
- הבטחת בחירות שלא מומשה – זאב בילסקי (רעננה): “נשאף לייצר רשת שבילי אופניים”
- חוק האופניים החדש מסכן חיים ופוגע בתחבורת האופניים
- דיון בועדת הכלכלה בכנסת בשנת 2014: מניעת היפגעות של רוכבי אופניים, קורקינטים ואופניים חשמליים
- חוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה), התשע”ו – 2016
- נבלמה הצעת החוק לשבילי אופניים עירוניים